Positivt röntgensvar/ Ingen behandling

17 April, Först måste jag meddela att i förgår fick vi svaret på Moas lungor, där syns ingenting på någon utav lungorna
som skulle vara metastaser, det ända är ärr efter operationerna som Moa genomgått....
Vad säger man nu då????
Vi är så otroligt glada för detta besked, med ord kan jag inte beskriva detta, det känns som om vi lever i drömmarnas land på något sätt...
Kan Moa vara ett MIRAKELBARN!!.. Ja, ja tror faktiskt detta, hon har genomlidigt så mycket med alla operationer, behandlingaroch strålning i över 2 år nu, och fortfarande går hon på cellgifter och mår så himla bra.
Mina funderingar och känslor gör att min kropp inte orkar med alla dessa svar snart, ena dagen negativt och andra positivt, hon har varit utdömd redan julen -07, och nu i Januari -08 och idag visar det sig att allt ser bra ut.





Hur fungerar en kropp, en hjärna och ett hjärta.. I mitt fall så fungerar snart ingenting längre, efter det beskedet vi fick i Januari har jag försökt att mentalt få mig själv att fungera som en vanlig människa, att försöka förbereda sig på det värsta som kan hända en mamma, (att mista sitt barn) men den tanken har många gånger slagit mig så hårt att försöka komma tillbaka på positiva tankar igen, och det har fungerat väldigt bra, Nu kom svaret; att det inget visar sig på Moas lungor,, Ja naturligtvis är vi hur glada och lyckliga som helst, Nu ska ja försöka att mentalt arbeta tillbaka dessa känslor, funderingar, ångest, oro och sömnlösa nätter, Det blir en fullständig katastrof i min hjärna. Vet snart inte vad ja ska tro, och vem jag ska tro på...

Läkarna säger en sak och Moa visar en annan, ja ger mig fan på att hon visar att läkarna har fel om Moa, hon är den som besegrar denna djävla sjukdom, men den livsglädjen vår underbara tjej har, kroppen verkar vara av stål, och styrkan som en oxe... Vi bara älskar henne så in i nordens mycket...

Är det någon som kan komma med ett förslag om hur man ska göra att få en slags ro i kroppen????
Jag är snart som ett nervvrak inombords, oron kryper i kroppen på mig, min mage fungerar inget bra, har svårt för att andas i mellanåt, känslorna åker upp o ner som världens berg o dalbana.
Men kärleken till våra barn är så STOR att ja snart inte vet hur ja ska hantera allt detta.

Ingen behandling denna veckan

Vi var i tisdags den 14:e och tog prover som inte var helt 100, så det bliv ingen behandling i onsdags, så nu hoppas vi att det blir i nästa vecka.
I och med att det inte blev behandling denna veckan så förskjuts den en vecka, men då ligger resan i riskzonen, pratade med läkaren i veckan men dom ser inte detta som något problem, vi får ev, den dagen vi reser köra inom Lund och hämta mediciner för 7 dagar och sen när vi anländer till Sverige igen, ska vi köra inom Lund för att hämta det återstående 3 dagarnas mediciner..



Påsken har varit väldigt lugn och skön, vi har varit hemma mycket och gjort iordning trädgården, Moa och jag planterade penseér och gjorde fint, kört lite mossa och ränsat i häckarna.
Landhockey har spelats på gatan utanför, Johan, Oliver och kompisar har haft sina inlines på sig och haft hur roligt som helst. Påskafton var vi på middag hos mormor & morfar, där även barnens kusiner var. Oliver ville köra upp tidigare än vi andra, så han tog på sina inlines och rollade längs cykelvägen upp till Knislinge där mormor o morfar bor, det är en bit, ca 4-5 km.. Han är superduktig, han ringde när han kommit fram efter ca 15-20 minuter.
Vi träffade lille valpen Nike (mormor o morfars nye cockerspanielkille), där var full fart på valpen och Kellie, två helt underbara hundar. Ska lägga in blider vid senare tillfälle..

I Helgen ska vi bara sitta och njuta av vår nyrevna gräsmatta och njuta av solen....

Vi hörs snart igen...

Kommentarer
Postat av: Carina Jönsson

Jag blir alldeles varm i hjärtat när jag läser att ni fått positiva besked på röntgen. Härligt! Det där med att leva med oro.... pust det är så himla jobbigt och jag tror att ingen kan sätta sig in i det man går igenom om man inte själv har varit med om detta. Samtidigt har ni haft det extra, extra jobbigt eftersom ni slits mellan hopp och förtvivlan, det sliter givetvis oerhört hårt på er, inte alls konstigt att ni mår som ni gör. Gläds med er över detta positiva besked.

Jag tror också att våra barn/tonåringar har en kämparglöd som inte går att beskriva. När Andreas hade fått sin första cellgiftsbehandling och när sedan värdena sjönk i botten så sa läkaren att nu är det så att du tyvärr kan få feber mm... Nej, säger Andreas jag kommer inte att bli sjuk. Det blev han inte heller... Otroliga ungar. Det är verkligen våra hjältar! Därför känner jag att jag vill fixa något alldeles speciellt för Andreas när han nu tar studenten i juni, vad vet jag inte. Men det är en oerhörd prestation han har gjort.

Njut av varandra och gläds av detta härliga besked.

Trevlig helg.

Sänder er som vanligt många styrkekramar och varma tankar

Carina, Jan, Andreas och Emelie Jönsson

2009-04-17 @ 16:40:55
Postat av: agneta

Blir så jätte glad för eran skull.

2009-04-17 @ 17:28:19
Postat av: Amanda

åååh vad glad jag blir av att läsa ditt positiva och glada inlägg. nästan så att tårarna rinner. moa är världens bästa kämpa o hon har världens bästa kämpar föräldrar med. ha en underbar helg o njut så gott ni kan. kram Amanda

2009-04-17 @ 17:33:26
URL: http://jessicaaamandaa.blogg.se/
Postat av: Cilla

Hej vilka underbara besked ni har fått.Hon är verkligen stark er tjej.Glädjs så med er och kan inte låta bli att ryckas med av dina känslor,man är verkligen i obalans.Vi beger oss snart in i vår svåra del av behandlingen och man kan inta låta bli att ställa sig frågan:gör dom verkligen rätt ?Hon mår ju så bra nu och har svarat 100% på behandlingen,måste hon verkligen transplanteras och med allt det innebär?Men när man läser om er lilla tjej så ska vår också fixa det ,hon är så stark en kämpe.Hoppas ni kommer iväg på er resa.Kram

2009-04-17 @ 17:59:28
URL: http://prinsessanevelina.blogspot.om
Postat av: Maria

Åh det här är underbar läsning! Jag blir så glad att tårarna rinner! Underbara lilla Moa visst kommer hon att bli bra! Ha en härlig helg i solen nu!



Kram Maria

2009-04-17 @ 18:32:56
Postat av: Jennie

Vilken fantastisk liten prinsessa ni har! Som hon kämpar

2009-04-17 @ 18:34:44
Postat av: Marianne Hirvelä-Sjöblom

Här sitter jag och läser och tårarna bara rinner ner för ansiktet av glädje :)

Jag föjler er blogg sen länge,länge men aldrig lämnat avtryck här men nu måste jag. Jag blir så glad för er skull och Moa är världens finaste tjej.Jag förstår dina känslor så väl eftersom vår son på 8år har kämpat mot Leukemi i över 2 år men är nu behndlingsfri. Jag önskar er all lycka och nog tror jag också att Moa är ett MIRAKELBARN.

Många många varma hälsningar från Marianne i Västerås

2009-04-17 @ 19:21:17
Postat av: syren

Blir så glad när jag läser detta positiva inlägg. Moa kommer att bli bra för hon är ju ett mirakelbarn. Ta hand om dig själv också, kram

2009-04-17 @ 19:30:43
URL: http://www.metrobloggen.se/abc
Postat av: Marie

Åh vad glad jag blir av att läsa detta inlägget Jenny..man blir varm ända in i själen!! Moa ÄR ett MIRAKELBARN...så enkelt är det!! Hon har en enorm styrka o en sådan livsglädje o det lyser om henne!! Det är väl självklart att du har en sådan oro inom dig...man vågar inte riktigt tro på att Moa verkligen håller på att bli frisk...att hon faktikst håller på att besegra denna hemska sjukdom!! Vill även tala om att jag har köpt en liten ängel som några föräldrar på Avd. 64 har gjort i Lund..så att barnen kan fortsätta få godis o spel..känns jätteskönt för mig att iaf kunnat göra något för dessa fina barn!! Önskar er verkligen allt gott o krama o Moa o Oliver från mig!!

2009-04-17 @ 19:34:36
URL: http://emilbenjamin.blogg.se/
Postat av: Jessica M

Vilket fantastiskt besked! Trevlig resa, hoppas ni får det varmt och gott kramar fam Marken&Lindh

2009-04-17 @ 19:34:40
Postat av: Malin

Åh vad glad jag blir för eran skull! (:

2009-04-17 @ 20:20:16
Postat av: Helen

Carpe Diem...

ha en skön helg

kram Helen i Lomma

2009-04-17 @ 21:14:08
Postat av: Petra

Jenny!



Prata, prata och prata om dina känslor och skriv ner dem! Inget är förbjudet!! Gråt, skrik, skratta, gör precis det du känner för att göra!! Det behöver du! Och det behöver säkert Johan också... Känn aldrig att du stör eller blir tjatig!! Lova det!!



Den berg- och dalbana som ni har fått gå igenom känslomässigt måste vara obeskrivlig och inte så lätt att prata om, samtidigt som ni måste vara starka och kämpa.



Blir såå glad av att läsa att ni fått positiva besked! Samtidigt som jag förstår att det måste vara oerhört svårt för er med den här känslomässiga berg- och dalbanan...



Skickar tusen och åter tusen styrkekramar till Er från mig!!



Petra

2009-04-17 @ 21:19:12
Postat av: Jessica (Ryans mamma)

Verkligen kul att läsa att ni fått ett positivt besked idag!

Kan verkligen förstå det där med berg och dal bana med känslorna inför alla besked. Bra besked, dåliga besked..ja vad ska man tro ibland?

Man är ju ingen robot utan känslor, så klart att man till slut inte orkar alltid.

Kanske skulle du unna dig en dag på ett spa med en skön behandling?



Kram till er alla

Jessica

2009-04-17 @ 21:27:48
URL: http://ryan95.blogg.se/
Postat av: Emelie

Grattis till ett fantastiskt besked!!

Njut ordentligt av helgen!

2009-04-17 @ 21:43:29
URL: http://mrsojvindsson.blogg.se/
Postat av: Moa

YES!!!!!!!!!!! VAD GLAD JAG BLIR :D

inte alls konstigt att du mår som du gör, en barn med en allvarlig sjukdom och ibland bra besked, ibland dåliga osv...

KRAMAR!

2009-04-17 @ 22:40:56
URL: http://legobit.bilddagboken.se
Postat av: kjell

Hej Moa med familj det var härligt att läsa att Moa

har blivit så bra som hon nu är ochni gör helt rätt nu i att njuta i trädgården och bara ha de fint.Vilken underbar tjej trots att hon haft så mycket elände så ser hon så underbart glad ut.De skulle många tagit efter för Moa e verkligen ett perfekt föregångsmönster.Ha de fint och många vårkramar till er alla från kjell

2009-04-18 @ 07:50:53
Postat av: julia

Har suttit och läst igenom många inlägg och kan inte riktigt sluta. Vilken kämpe ni har och vilka kämpar ni är! Hoppas innerligt att det här positiva räntgenbeskedet håller i sig nu! Jag sitter här å gråter och beundras över hur otroligt orättvist livet kan vara. Hoppas att ni får en underbar helg, det är ni värda om nån!

Mängder av kramar

2009-04-18 @ 08:51:12
URL: http://livetsomsjuk.blogg.se/
Postat av: Filibabba

vad fantastiskt att höra! :D

2009-04-18 @ 10:44:19
URL: http://filibabba.blogg.se/
Postat av: Marie H

Hej, jag känner igen mig otroligt i de du skriver, ena dagen upp, andra ner. Har en son som fick diagnosen osteogent sarkom hösten o7. Genomgått cellgifter operation o cellgifter igen.. Och i höstas kom de fram att han fått sjukhussjukan när han op, så han har gjort två op till efter de och de finns fortfarande bakterier kvar i hans knä.. Sen alla dessa efterkontroller o all oro. Men de konstigaste av allt är att hur trött o orolig man än är så står man på benen.. Hoppas ni får en trevlig helg o kan njuta av de vackra vädret.. Er lilla tjej verkar va en riktig kämpe o hon kommer fixa de här :) Å som min gamla mormor alltid sa.. Att efter regn kommer solsken..

2009-04-18 @ 11:34:52
Postat av: Tonårsliv by Leonora - Vill du bli veckans blogg?

Hoppas du får en härlig dag :)

allt väl?

2009-04-18 @ 11:36:39
URL: http://magiskaminnen.blogg.se/
Postat av: Malin

hej, har läst din blogg och måste bara skriva att er lilla prinsessa är ju helt underbar !! kämparglöd till 1000 ! guud så bra att det inte finns något i lungorna !! =)

kämpar sj mot det onda och hoppas innerligt att allt för moa kommer gå bra !!

2009-04-18 @ 12:57:49
URL: http://malinandersson.blogg.se/
Postat av: Ingrid

Underbart!

2009-04-18 @ 14:18:43
Postat av: Gunilla

Tro åxå att denna enormt söta,modiga, goa Moa är ett riktigt mirakel barn som kämpat så otroligt mycket kommer att fixa detta.

Hoppas ni får en helt underbar resa.

Massor med vår kramar till er alla.

Moa du ska givetvis ha en extra stor... KRAM...

2009-04-18 @ 14:42:28
Postat av: åsa

Hej,



härligt att höra det fina beskedet om lungorna. Läsaer här ibland via länk från Sabinas sida som jag följt. Angående att få ro: för mig har yoga fungerat väldigt bra. Kanske värt att prova. Håller tumamrna för er,



kram



åsa

2009-04-18 @ 14:58:00
Postat av: Malin

Åh vad härligt att se ett positivt besked.. äntligen!! =) Moa ska klara detta!!

2009-04-18 @ 15:53:34
Postat av: Lotta

Hejsan!



Jag följer Moas blogg sedan en tid. Så otroligt glad jag blev idag när jag läser detta positiva! Jag själv lever i mardrömmen med ett av mina barn i himlen. Jag ville bara skriva om det enda tips som får mig att koppla av och känna lite lugn i själen. Yoga! Går två gånger i veckan och tycker det är fantastiskt. Man är i sin egen lilla värld under 90 minuter, ingen som ser en, eftersom det är mysbelysning i lokalen och man blundar mesta tiden. Prova om ni kan!



Kram Lotta i Bromölla

2009-04-18 @ 17:07:48
URL: http://blogg.passagen.se/lottaolsson/
Postat av: Inger

Oj va jag blev glad när jag läste om Moa idag. Jag har följt bloggen ett längre tag och sett hur ni haft det. Jag hoppas bara att mamma kan hitta ro i sitt sinne och våga glädjas till 100%. Grattis grattis och ha en riktigt skön semester, det är ni värda. Kram på dig lilla söta Moa.

2009-04-18 @ 17:12:22
Postat av: Anne

Underbara besked, verkligen.



Kram till er.

2009-04-18 @ 18:15:35
URL: http://annemoije.blogspot.com/
Postat av: A-K

Är jätteglad för er skull! Heja Moa! Kram

2009-04-18 @ 19:04:51
URL: http://bliavmedcancer.blogspot.com
Postat av: Maria

Helt underbara nyheter, visst är hon fantastiskt stark er Moa, hon kommer att segra!! Denna berg och dalbana som du beskriver känner jag mig så väl igen i. Vet ej hur man ska hantera alla känslor som far runt. Efter 2 återfall på min dotters leukemi och snart 7 års behandling. När jag stundtals tänker tillbaka på allt som vi gått igenom och främst min dotter så funkar inte tankarna, det känns som jag lever utanför min kropp, jag har inte varit med och är inte med. Vi lever nu dag för dag och om jag börjar tänka lite lite framåt så strejkar kroppen, vågar inte planera, vill inte ha denna ångest om att inte veta. Tänk att få vara en "vanlig" familj och boka sina utlandssemester inför hösten...jag vill vara den familjen min kommer aldrig att bli den. Ta hand om er och njut. Kram Maria

2009-04-18 @ 20:00:40
URL: http://familjenmangelin.blogspot.com
Postat av: Åsa

Blir så glad för er skull!!

2009-04-18 @ 20:03:26
Postat av: Johanna

Underbara nyheter :-) Moa är en liten mirakeltjej som bestämt sig för att vinna det här, härligt!!!



Njut av varandra och en härlig helg



Många kramar Johanna

2009-04-18 @ 20:52:05
URL: http://grynisen.bloggsida.se
Postat av: Lotta Nyström

Sitter och läser bloggen och alla inlägg med tårarna rinnande ner för kinderna!



Känner en sån OTROLIG lycka när jag fick läsa det positiva beskedet om Moa, men känner ochså så för dig Jenny. Har ju aldrig varit i din situation, och vet inte riktigt vad jag skall säga. Men en stark tjej det har du, och styrkan att kämpa vidare den lovar jag kommer till dig ochså. Hoppas verkligen ni kommer iväg på er resa och ha det UNDERBART! Krsmizar i massor från Lotta Nyström i Västerås.

2009-04-19 @ 12:33:55
Postat av: j

Ta en sak i taget..den enda man kan göra när man får så olika besked hela tiden.

Hålla hoppet uppe..

Jag håller tummar och tår för er och MOA!!!!

2009-04-19 @ 15:17:54
URL: http://tryme.blogg.se/
Postat av: Anna (hildestamdesign)

Hej Jenny!!

Tack för ditt mail. Vad kul at du vill ta emot ett smycke! Jag försökte svara dig men mailen kommer inte fram =( Kan du maila mig din adress igen. Tack! / Anna

2009-04-19 @ 17:58:02
URL: http://www.hildestamdesign.dinstudio.se
Postat av: Danijela

Vilken kämpe du är Moa, tillsammans med din familj!!! Jag kan inte beskriva alla känslor nu, men vill bara sa att jag följer Er hela tiden och är så glad att Moa mår bra. Hon är stark tjej och jag önskar med hela mitt hjärta att hon snart sliper gå till sjukhuset och kan leva sitt liv utan dem problem som cancer gör.

Kram från Danijela

2009-04-19 @ 18:07:13
URL: http://danijelamagdalena.blogg.se/
Postat av: Helen

Moa är ett mirakelbarn! Det är jag helt säker på! Kämpa på familjen, kram från Helen i M

2009-04-19 @ 21:05:56
Postat av: Daniel

En stark tjej!



Å fint att du delar med dej av din kamp.

Du har allas stöd!

2009-04-20 @ 01:46:30
URL: http://danielfagerholm.webblogg.se/
Postat av: Kristina

Hej!

Så underbart att läsa!

Jag kan bara föreställa mig hur ni andra i familjen försöker hantera alla känslor..men som någon annan skrev, så är nog att prata det allra viktigaste..

Kram på er o ha det gott i vårvärmen!

Kristina o Patrik

2009-04-20 @ 09:09:39
Postat av: Fia Dahlström

Hej!

det är gripande att läsa vissa dagar, men jag har ett stort hopp om moa och hon verkar vara en stark och villig tjej.

2009-04-20 @ 09:50:43
Postat av: Sofie

ÅÅHHH så härligt att läsa om goda besked =).. MM, vad ska det bli av Moa? Hon är ju en helt extra ordinär tjej, hon... En livserfarenhet som få har, styrka som få och en livsglädje som sprider sig genom nätet...



Kramis från mig

2009-04-20 @ 13:56:51
Postat av: Ingrid och Lars

Helt fantastiskt. Hon är ett underbarn. Så härligt och få åka iväg på semester och ha lite positivt med i bagaget.

Kram på Er allihopa

från Ingrid och Lars

2009-04-20 @ 19:52:13
Postat av: sari

Visste jag väl.....hon e bara så fin och så sörens stark....1000 kramar till er från oss

2009-04-20 @ 22:56:06
URL: http://tuulikki.blogg.se/
Postat av: Cilla

Fastän vi aldrig har träffats så känns banden till er underbara familj starkare än stål. Att ni har en mirakelflicka råder det inga tvivel om. Att mirakelflickan dessutom omges av en mirakelfamilj råder det heller inga tvivel om.



Känns ju så überfjuttigt att försöka komma med avslappningsförslag som att ta ett varmt bad innan du somnar eller gå och köp en skiva med avslappningsövningar som du kan använda dig av (kolla upp en man som heter Uneståhl - jag tycker att han är super. Tar några gånger innan man lärt sig dock), men jag kan inte komma på något annat i detta nu.



Ibland har jag bett barnen (eller maken) om hjälp med att massera mig med hjälp av en brödkavel (!). Känns faktiskt extremt avkopplande att bli manglad på det viset.



Sänder lite extra kraft från andra sidan jordklotet (Sydney) till dig!



Kram / Cilla

2009-04-21 @ 01:25:05
URL: http://borglinsdownunder.blogspot.com
Postat av: Maria m Olivia ATRT

Men vilket underbart besked!!! Stort Grattis till detta stora steg i den här j-vla kampen. Det är en otrolig lättnad även för oss här borta att höra att det "bara" vara ärr. Vi var ju i precis samma situation, med bakslag och extra undersökningar som visade sig sen vara samma sak. Vilken otrolig lättnad att få koppla av ett tag.



Känner också igen mig så i känslorna. Vad gör man??? Jag vet inte, jag har inga tips. Avverkade ett antal psykologer (vilket inte hjälpte) och gick (och går fortfarande) på sömntabletter så jag åtminstone fick sömn. Jag önskar det fanns något enkelt recept men jag vet inte.



Jag har så länge tittat på er sida via mina favoriter, för att se hur det gick på undersöknignarna och det visar sig att jag kommit till ett gammalt inlägg hela tiden. Har heeelt missat dina sista inlägg. Men nu så.



Förresten, ni ska händelsevis inte på ALB's hjärntumörträff för vuxna på lördag?

Maria

2009-04-21 @ 09:09:21
URL: http://www.familjen.zoomin.se
Postat av: Lotta Ericsson

Hej!

Vilken stark tjej ni har!!



Men jag förstår att ni går på knäna. Jag undrar om ni har hört talas om healing. Jag ingår i ett nätverk där vi sänder healing på distans till de som behöver. Om ni vill lägger jag gärna in er där. Hör då av er till mig på min mejladress.

Mvh Lotta (Ewas styvsyster)

2009-04-22 @ 18:54:52
Postat av: kjerstin johansson

Hej

Vad glad jag blev när jag läste att röntgen var bra.

Jag har ER hela tiden i mina tankar. Hoppas att ni får det riktigt gott nu när ni reser.Moa är en riktig kämpe.

Jättekraaaaaaaaaaaaam till er alla

Hälsar till Oliver att han är en riktig storebror kämpa på



Kjerstin

2009-04-29 @ 11:12:28
Postat av: Annette, Christer & Elias

Mirakel finns!!! Moa är ett bevis på det! Hon är en sann hjälte. Blev bara så underbart glad av ert besked!!! Tänker ofta på er och hur ni har det. Nu vet vi att Moa har en skyddsängel. Det är gott att veta. Mirakel sker! Isabell har fått samma positiva besked som Moa - så det är dubbel glädje.

Kram till miraklet Moa!

2009-05-02 @ 22:16:54
URL: http://edengrand.blogspot.com
Postat av: Sarah Hanéll

Vilken lycka!! Man blir ju bara sååå glad!!! Jädrar vilken kämpe hon är :) Helt underbart!! Krama henne från oss <3 Kramar Sarah med familj

2009-05-12 @ 18:24:29
Postat av: Frida

Vilken gullig blogg (:

Kramar till Moa som kämpar på!

Så söt liten flicka :'>

2009-05-28 @ 17:08:42
URL: http://justlikefridah.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0