Positivt och negativt

18 Dec

Äntligen fredag, skulle egentligen legat i sängen men tänkte då på att ni där ute vet inte det sista som gäller för vår söta goa Moa.
I onsdags ringde jag till Lund, då Moa var hos kompis, bara Oliver och jag var hemma. Kunde inte bärga mig längre utan ville har svar på röntgen vi gjorde i fredags och vad som  sagts på tumörkonferensen i tisdags.
Det positiva är att själva modertumören är där inte aktivitet i längre, det lös ingen lampa i nacken på Moa, och inte heller i den högra lungan (den hon operarade sommaren -07), blev jätteglad att själva Modertumören inte skickar ut mer skit i Moas kropp..

Det negativa var att hon har inte 4 förändringar i vänster lunga utan har 5, och sen lös där ännu en lampa i hennes urinrör, men det "trodde" dom att det eventuellt var kontrast som kunde klumpa ihop sig där..
På tisdag ska Moa göra en biopsi på vänster lunga i lunggloben, men innan ska hon göra en ny CT-röntgen på magen och se om det verkligen är en tumör i urinröret eller inte. Hon ska dricka 6dl kontrast under en timmes tid innan hon ska in på CT:n. Usch stackars liten, hon har gjort denna röntgen tidigare med all denna kontrast men det var snart 3 år sedan och jag kommer ihåg vilket helvete hon hade för att få i sig så mycket under så kort tid.

Under tumörkonferansen hade olika läkare pratat om hur dom ska gå vidare med Moas fall, läkaren som jag pratade med sa: att dom inte kan stråla hela lungan, det kan bli komplikationer och infektioner som kan vara mycket allvarliga och farliga, det dom även pratat om är; när vi har fått svar på både CT:n och biopsin på tisdag ska där tas beslut om hur vi ska gå vidare med detta.
Det som gjorde mig glad (på ett sätt) var att dom hade pratat om att ta bort hela vänstra lungan, men det gjorde dom bara om toraxkirurgerna var säkra på att dom kunde bota henne...
Jag blev så glad på ett visst sätt när hon nämnde detta att; Plocka bort skitet och låt flickan leva. Detta har jag strävat mot i ett helt år, varför inte plocka bort hela lungan, man kan faktiskt leva med en lunga..

Många kanske tycker det låter hårt att säga på detta viset, men Moa mår alldeldes för bra för att gå den tunga vägen. Har hon ork, styrka och mod till detta så tror jag att hon har mycket att vinna på att göra ett så här stort ingrepp, hon tycker inte själv att hon är sjuk och då tycker jag att man ska få leva livet ut. Finns där mer att göra för henne så ska man gå hela länken ut...

Efter samtalet brast jag i gråt, ja gick och satte mig hos Oliver i soffan som hört hela samtalet och vi bra höll om varandra och grät båda två, vi pratade om allt, varför, varför och åter varför.
Berättade för Oliver att OM dom nu tar bort vänster lungan, och där skulle längre fram i framtiden komma i höger lunga så finns där ingen återvändo, då finns där inget mer att göra, han förstod vad jag menade och bara kramade om mig. Han frågade om lite av varje och ja svarade så ärligt ja bara kunde, att vi älskar er båda lika mycket men att Moa tar mycket plats just nu, hon är i fokus och har varit nu en längre tid men det betyder inte att vi inte älskar Oliver mindre för det, vi älskar er båda lika mycket.
Oliver har nog inte riktigt förstått varför jag var sjukskriven nu i höstas och ja förklarade för honom vad som hände i min kropp, typ att ja inte viste varken ut eller in..
Vi satt i soffan i 20minuter och snackade om allt, och samtalet slutade att vi tittade varandra djup in i ögonen och sa att vi älskar varandra.. Gossen min du är en superkille, det vet du.. Love You.

Idag är det ju fredag, och efter min kuratortid var jag inom posten och lämnade in ett Rekbrev från någon som hette Nilsson i efternamn, ja hade ingen aning om vad detta paket skulle innehålla, hem som fan och förveten som man är slet ja upp paketet och vad var då detta??????
JOOO där var mängder av olika sorters pärlor som vi använder när vi gör våra änglar, där var precis ALLT, ja blev så snopen, och läser visitkortet där det står: "Mitt lilla bidrag till era änglar" Kram Catarina i Gualöv
Lilla bidrag, det var inget litet bidrag det inte, det var ett gigantiskt bidrag, och med detta vill ja ge dig Catarina ett GIGANTISKT TACK, vilken tur att Johans moster känner dig så vi får träffa dig vid sidan om bloggen, då jag och Moa kan tacka dig personligen... Tack Tack och tusen tack.....

Under kvällen satt vi och gjorde över 100 änglar och denna veckan har jag gjort 2 insättningar på Evelinas insamlingsfond på Barncancerfonden, det känns så rätt att man får göra något så otroligt viktigt som att stödja Barncancerfonden. Vi var till sist 8 kring bordet och gjorde änglar och det kan behövas till i morron då Jessika, Moa och Oliver ska stå på Konsum i Broby och sälja dessa änglar, dom ska stå där mellan 10-14, själv ska ja och Johan in och köpa de sista julklapparna och känner kanske inte helt för det, men det måste göras det också...


Kommentarer
Postat av: Siss

Det är en tung tid för er just nu...men jag vet att ni gör det rätta för Moa och för hela er familj!

Hoppas att ni iaf får ha en lugnt och fridfull julhelg, samla krafter o energi för att ta itu med det som behövs efter helgerna.

Kramar till er alla ....Siss

2009-12-18 @ 23:47:27
Postat av: Cilla

Vilken superbrorsa och son ni har i familjen!!!! Jag tycker verkligen att ni ALLA är enastående!



Återigen, jag ser fram emot den dagen då du avslutar bloggen med orden: nu äntligen är Moa frisk! Fram tills dess sänder jag er de allra varmaste hälsningarna från andra sidan klotet.



Kramar från Cilla i Sydney

2009-12-19 @ 00:24:02
URL: http://borglinsdownunder.blogspot.com
Postat av: Julia - Älska utmaningen!

LIder sååå med er... Får hoppas de ser en möjlighet att faktiskt plocka bort en lunga och att det kan göra det lite bättre för henne så idioten inte har lika stor chans att sprida sig...

MASSOR med kramar

2009-12-19 @ 00:24:04
URL: http://livetsomsjuk.blogg.se/
Postat av: Linnea

Nu sitter jag med tårar i ögonen, kan säga att det är inte ofta tårarna stiger så högt, ofta är gråten inom mig.



Fina Moa och Fina Oliver.



Ofta ser/hör jag talas om änglar, men de som är de "äkta" är de vars pengar går till barn med cancer, Evelinaänglarna som nu också är Moaänglarna.



Kram från Linnea i Staffanstorp

2009-12-19 @ 07:13:14
URL: http://www.metrobloggen.se/aennil
Postat av: Annelie

Låter ju både bra och inte bra.

Precis som rubriken antyder.

Jag hoppas verkligen, verkligen att det löser sig för er och att det i urinröret bara var kontrastklumpar.



Vilken go´gosse ni har i Oliver.

:)

Måste ju vara världens bästa storebror!



Sköt om er

/Annelie

2009-12-19 @ 08:33:40
Postat av: Catarina

Vad härligt att ni blev glada för änglamaterialet. Ser fram emot att få träffa er utanför bloggen som du skrev.

En stor kram till er alla

Catarina

2009-12-19 @ 08:52:23
URL: http://www.parlerian.se
Postat av: Linköpingsbo

Dom ord jag vill säga har jag inte hittat ännu så jag säger bara... massor av tankar och kramar till er alla!

2009-12-19 @ 09:54:22
Postat av: Therése

Hej! Finns det minsta lilla chans till att bota Moa så håller jag med er om att ni ska ta bort en lunga. Jag håller båda mina tummar för att ni snart ska få besked om huruvida det är möjligt att göra. Moa, Oliver och ni föräldrar - ni är värda allt gott.

Kramar till er alla!

2009-12-19 @ 12:27:42
Postat av: Jenny

Hej! Tänker verkligen på er under denna svår tid. Håller tummarna för att det ska ordna sig för er. Moa verkar vara en otroligt stark tjej. Även Oliver verkar vara en alldeles fantastisk kille.

Många kramar till er allihop!

2009-12-19 @ 15:56:20
Postat av: Maritha

Vill bara berätta om en loppis vi har här i närheten som all intäkt ifrån, oavkortat går till Barncancerfonden.Drivs ideelt och har hittils fått in över 20 miljoner! Man handlar där(mkt mer än man "behöver") om det kan hjälpa Moa o andra barn!

Ha nu en skön jul o krama varandra...=)

2009-12-19 @ 16:27:43
Postat av: Anna-I kampen mot barncancer

Hon är en sådan kämpe er Moa. Hoppas att allt ordnar upp sig för henne. Och hoppas det inte hittar ännu mer skit i urinröret också. vad duktiga ni är med alla änglar...:-) vad kostade änglarna?

2009-12-19 @ 18:33:03
URL: http://bambinidolce.blogg.se/
Postat av: Veronica

Håller tummarna att inget finns i urinröret o att det fixar sig med lungan!

Nu får det vara nog med elände och oro för er,

jag ska knipa mina tummar o tår tills de "tamme gröne" ramlar av om det behövs!!!!

Kämpa på fina Moa,

detta fixar du!

Många kramar till dig!!!!

2009-12-19 @ 19:04:38
Postat av: Moa

Hej

ja, både positivt och negativt... Otroligt skönt att tumören i nacken verkar ha dött, men dessa jävla metastaser i lungorna alltså :( Hoppas de fixar det på något sätt, det MÅSTE de göra, jobbigt att det inte gick att stråla hela lungan... Sen håller jag tummarna för att det som lös i urinröret var kontrast och inget annat.

MÅNGA KRAMAR TILL ER!

2009-12-19 @ 21:32:57
URL: http://legobit.bilddagboken.se
Postat av: Helen

Håller tummarna för dej, Moa, att allt går bra! Jag har följt er länge nu på bloggen och beundrar er så...så skönt det måste kännas, Jenny, att få rätt tillfälle att prata med Oliver om allt..jag kommer ihåg när min flicka var sjuk..det var verkligen att hitta rätta tillfället att prata med syskonen...det passar inte alltid att man själv tar upp det svåra med dom...ja, ni är verkligen en beundransvärd familj...jag kommer att fortsätta att följa er och hoppas...! Ha nu en så trevlig jul som möjligt...kan vi kanske få behålla det vita här nere i söder? Hoppas..det blir lite mer julkänsla...varma julkramar från Helen i Malmö

2009-12-20 @ 22:44:06
Postat av: Camilla

Hoppas av hela mitt hjärta att det går som ni vill. Vi är så många som följer bloggen och lider med er. Hade änglarna sålts i Malmö hade jag mer än gärna köpt en. Finns det ingen möjlighet att få en skickad? Jag betalar gärna porto och det som behövs. Har några änglar själv men det hade varit speciellt med en från er! Kram Camilla i Malmö

2009-12-21 @ 09:47:43
URL: http://blogg.valle-nyman.se
Postat av: Pia-Lena



Jag håller tummarna går bra för er o helst Moa imorgon nere i Lund. Moa är verkligen en hjälte som kämpar som hon gör. Jag hoppas att ni ändå får en vit o God Jul med många klappar..Men kör försiktigt imorgon för det är mycket snö o allt i denna delen utav skåne..

2009-12-21 @ 17:51:02
Postat av: Cajsa

Hej på er!!

Jaa det var ju både positivt och negativt, men vet att Moa och hela er familj är kämpar. Lycka till i Lund. Och ha en riktig God Jul med massor av god mat och gemenskap. Kram Cajsa

2009-12-21 @ 21:36:06
Postat av: Anonym

Tänker på er allihopa och önskar er en skön jul som ni kan njuta och få kraft av. Kram Patrik och Gabriella

2009-12-21 @ 22:29:25
Postat av: Lotta Nyström

Hej på er!



Har nyss läst inlägget ni finns i mina tankar och jag håller alla tummar och tår för er och eran fantastiska Moa.



Passar på att önska er en sköpn jul och ett riktigt gott nytt år.



Kramar från Lotta Nyström i Västerås.

2009-12-22 @ 08:51:32
Postat av: Maria m Olivia ATRT

Åh... tårarna rinner. Vilket fint och viktigt samtal/stund ni hade tillsammans. Så klart att det är många tankar som kommer från allt.

Gläds åt det positiva och sörj det trista. Förstår din oro, men jag hoppas ni kan få känna att läkarna gör vad som är bäst. Det är svåra beslut som ska fattas. Hoppas de kompletterande undersökningarna går bra och ger positiva besked.

Kram

2009-12-22 @ 12:01:49
URL: http://www.familjen.zoomin.se
Postat av: Lotta på K

Tänker på er jättemycket!



Sköt om er i jul och nyår!



Kramar

2009-12-22 @ 14:44:48
Postat av: Catarina i Gualöv

Hoppas det gått bra för er idag.

Kram!

2009-12-22 @ 21:32:37
Postat av: Leena Svensson

Jag vill bara önska er en riktigt God Jul och ett Gott Nytt År. Tänker på er och följer bloggen.

2009-12-23 @ 00:29:14
Postat av: Moa

hoppas det gick bra på gårdagens biopsi och att ni får en god jul. KRAM!

2009-12-23 @ 20:24:52
URL: http://legobit.bilddagboken.se
Postat av: Lena i Lyckebo

God Jul lilla gumman, hoppas att tomten kommer med massor av fina paket i morgon.

Lena i Kiruna<3

2009-12-23 @ 20:49:31
URL: http://fridatowe.bloggspace.se
Postat av: Carina Jönsson

Tänker på Er! Vill önska er en God Jul med massor av fina julklappar, hoppas ni får en skön och avkopplande Jul.

Sänder er en varm, varm Julkram

Carina, Jan, Andreas och Emelie Jönsson

2009-12-23 @ 21:16:52
Postat av: Carina

God jul önskar jag dig och din familj.

Kram på dig!

C

2009-12-24 @ 06:08:51
Postat av: fanny lindh

hej di kämpe saknar och tänker på dig puss och kram Fanny Lindh din kusin:)

2010-03-05 @ 15:18:38
URL: http://moahenriksson.blogg.se/
Postat av: Kajsa T

Synd att hon dog!<3<3<3<3<3

ps.Har fölt bloggen länge nu!!!!!



Byeeeeeeeeeeee!!!!!<3<3<3

2010-12-18 @ 22:38:37
Postat av: Kajsa T

God jul och gott nytt år på er kram kajsa t på din skola fanny

2010-12-18 @ 22:40:46
Postat av: Josefin

ÅÅÅ vad synd att hon har dött det verkar jobbigt att känna att sin kusin har dött av cancer!!!

2010-12-22 @ 20:28:14
Postat av: Linnea

God jul och gott nytt år önskkar linnea

2010-12-22 @ 20:29:48
Postat av: Kajsa T

Fanny det e väl jobbigt att hon har dött!!<3<3<<3<3



Byeeeeee<<<<<<333333333333!!!!!!!!!!!!!!

2010-12-22 @ 20:31:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0