Läget idag

30 Juli ( Idag fyller Mamma Jenny 35 år) men känns som 55 i kroppen

Läget idag är bra igen, Moa har bara i morron kvar att äta sin penicilin som hon gått på i 10 dagar, hon har varit jätteduktig på att ta sin äckliga penicilin 3 gånger per dag.

Vi kom hem i söndags efter vår campingsemester i Åhus, vi hade inte lika god tur iår som vi hade i fjol med vädret, i år hade vi 10 regniga dagar jämfört med i fjol då vi hade sol i 10 dagar, men men vi hade det hur mysigt som helst, och barnen njöt av fulla muggar och hade kompisar hela tiden.
Johan har fortfarande semester och han o barnen har fullt upp med Oliver rum, det börjar arta sig nu och då är det jag som kommer in i bilden, spackling, målning och tapetsering,, Fasiken vad roligt det är..

Johan o Moa var och lämnade tillbaka husvagnen igår, och vill tacka dig JL för helt underbara 10 dagar då vi fick låna husvagen, som där stod på kortet,,, Till en väldigt speciell person,  vill vi tacka dig enormt mycket för lånet av den bästa husvagnen någonsin,, HOBBY, den var identisk vår egen vagn som vi tyvärr fick sälja sommaren -07. Tusen tack.

Johan fortsatte sedan in på provtagningen med Moa, där prover togs inför behandlingen som ska börja i morron igen, värdena var helt Okej, så nu startar vi igen. Efter där var dom på öronmottagningen, Moas höger öra (som hon haft problem med sedan strålningen) såg ganska bra ut, men vi fick en ny tid i september då hon ej går på penicilin, då ska hon göra en hörseltest och kolla öronen igen.

I veckan har vi tagit det ganska lugnt, i tisdagskväll var vi i Torsebro och fiskade med fam Folkesson.
Oliver, Nicke, Johan o Ronny körde en stund innan Moa, ja och Rita kom med fikakorgen vi satt där och kollade på storfiskarna som fick några små aborrar. Blev ganska sent då Rita visade mig o Moa runt bland skogsvägar, men till sist kom vi fram till Hanaskog igen.

Som sagt fyller ja år idag, (inget firande) men kroppen känns som om den är minst 55, ja har det ganska ont lite över allt i kroppen, men mest är det i höften och musklen över ena bröstet.
Har tyvärr ganska mycket håravfall och stressexem också, men det är kanske inte så konstigt, för vi har fått en ny tid för röntgen på Moas lungor som ska ske den 12 augusti, det blir nog en sorts inre stress som ja inte kan rå för riktig, känner mig ganska nere, har ätit insomningstabletter nu var o varannan dag för att få lite sömn på nätterna.

Många kan nog inte fatta hur man mår med ett cancersjukt barn, ja kan förstå det på ett vis, men inte på ett annat. Känslorna man har så fort det händer något med Moa går varken att beskriva eller att förklara, det är som om kroppen inte har något stopp, adrenalitet sprutar i en och man vet inte vilket ben man ska stå på. Många gånger beter jag mig kanske lite underligt men det bara händer, utan att ja överhuvudtaget hinner tänka mig för. 
Det som gör mig mest frustrerad är att vi inte vet vad som händer under 2010 då Moa ska sluta med sina bromsmediciner, idag går det bra, men vad FAN händer SEN. Ja känner som bara då förra veckan när Moa fick feber, då kom paniken i kroppen på mig att det kanske är slutet med henne, är så rädd att hennes kropp börjar att säga ifrån av alla de mediciner hon tar/ har tagit under en så lång tid nu, men samtidig så vet ja att Moa kämpar o kämpar för att besegra denna fruktansvärda sjukdom.
Vi som familj måste försöka att leva så normalt som möjligt, vi måste skratta o ha roligt medans vi kan, och det är därför vi även åker till Turkiet igen nu i september,  vi måste passa på och göra det vi tycker är roligt för varför ska man vänta, vänta på att man har både tid o pengar, NEJ passa på att leva medans man har livet i behåll.
Ingen vet hur morgondagen ser ut...



Lägger in bilder så småningom när ja har mer tid framför datan...
Kram till er alla bloggisar, vi hörs snart igen..


Kommentarer
Postat av: Cilla

Hej på er.Kan bara säga att jag känner igen alla tankar du har.Känner bara att jag skulle gjort allt vi tänkt med Evelina istället för att vänta.Som sagt man vet ej om man lever imorgon....

Skönt att höra att Moa mår bra och att ni hittar på roliga saker tillsammans.Det är guld värt.

Kram på er alla

2009-07-30 @ 17:58:33
URL: http://prinsessanevelina.blogspot.om
Postat av: Fam Dahlström

GRATTIS SÅ JÄTTEMYCKET PÅ DIN FÖDELSEDAG JENNY !

Alltid lika roligt att läsa bloggen, kollar av varje vecka vad som händer.Tycker ni är superduktiga allihop som kämpar på så tappert. Förstår att du inte mår så bra alltid, men ni fixar detta. Ni gör alldeles rätt i att åka iväg, varför vänta !!! Många kramar och hälsa alla i familjen

2009-07-30 @ 18:32:26
Postat av: Helena o Pelle

GRATTIS <3

Hoppas att du kan slappna av ikväll! Dricka nåt gott och bara vara. Skönt att Moa kan köra igång med medicinerna igen.. Ha det gott / fam Nilsson Nordin

2009-07-30 @ 21:35:38
Postat av: Pia-Lena



Grattis Jenny på din 35 årsdag.



Moa du är en riktig solstråle...

2009-07-30 @ 21:37:16
Postat av: KATTA

GRATTIS JENNY PÅ FÖDELSEDAGEN!

Vad bra att Moa kan komma igång igen med behandlingen Kämpa på Fighter

Ha en riktigt bra semester i Turkiet och njut allt vad ni orkar det är ni så väl värda hela familjen så som ni kämpar,ni måste ha roligt och koppla av för att orka alla de andra jobbiga dagarna.

KRAM

2009-07-30 @ 21:55:01
Postat av: Jessica ( Ryans mamma)

Stort GRATTIS på födelsedagen Jenny!

Jo det där med stressen känner man allt för väl igen. Ibland tänker jag shit jag har ett barn som haft cancer, precis som om det slår en vid vissa tillfällen. det kommer över en liksom.

Kram Jessica

2009-07-30 @ 23:17:17
URL: http://ryan95.blogg.se/
Postat av: Inger

Grattis. Har följt Moas liv ett längre tag nu och sitter här och önskar er alla både lycka och styrka.

Har ju inte varit i samma situation som er men har gått igenom andra kriser och något som slog mig är:

Samma känsla som man skall gå till tandläkaren och är tandläkarrädd. Fast det finns där ofta. ofta.

Känslan går egentligen inte att beskriva.

Skickar kramar till er alla och önskar er en härlig semester där ni kanske får se solen istället för regn

2009-07-31 @ 09:09:50
Postat av: Rosanna

Grattis.. sitter med klump i halsen när jag läste..men ja de är sant, inte vänta, man vet inte med morgondagen...

2009-07-31 @ 09:49:34
Postat av: Julia

Lider med er alla ska ni veta... Ibland tror jag det är värre för närstående än för den som drabbas... Så kändes de när jag var sjuk... Min mamma mådde riktigt dåligt och det är nog dels över den mammaomsorgen som de flesta mammor har, och sen vet ni ju inte alltid hur man som sjuk mår... Mamma sa alltid de till mig att du kan ju sägaatt du mår bra, men jag oroar mig ändå.

Många varma kramar till er alla, ni är fantastiska!"

2009-07-31 @ 10:07:14
URL: http://livetsomsjuk.blogg.se/
Postat av: Moa

Grattis i efterskott Jenny!

Kan aldrig förstå hur ni har det eftersom jag aldrig varit i samma situation själv (jag har inte ens barn än), men som du säger, Moa har gått på mediciner nästan konstant i över två år (minus den tid hon var medicinfri i höstas innan op i lungorna och det började igen) och man kan inte låta bli att undra hur hennes kropp orkar. Hon är en riktigt stark tjej, Moa!



Skönt att värdena är bra så behandlingen kommer igång igen. Och jag håller med er, man ska göra de där resorna och inte vänta! När jag var på Mallis nu senast var det många barnfamiljer på både flygplan och hotell och mamma pratade om hur skönt det är att vara förbi småbarnsåren och att hon och pappa inte började åka utomlands med mig och lillebrorsan förrän vi var i sju/åttaårsåldern. Men eftersom jag följt barncancerbloggar i över två års tid har jag snarare blivit medveten om att man måste ta vara på tiden ibland, man vet inte vad som händer imorgon. både jag och min bror blev både åtta och arton och snart tjugo och tjugotvå men alla blir tyvärr inte så gamla. Jag skulle nog ha svårt för att vänta i åtta år innan jag åker utomlands med mina egna barn.



Kram!

2009-07-31 @ 15:42:43
URL: http://legobit.bilddagboken.se
Postat av: Moa

Det var på höger sida som Moa fick brännskadorna av strålningen va, om jag inte minns fel? Skönt att det såg bra ut idag. Hoppas det går bra i september också när hon inte har pencillin. Min mamma (som är hörselskadad) får nästan alltid sämre hörsel när hon äter pencillin, har varit så ända sedan hon var liten och dom förstod att hon hade nedsatt hörsel.

2009-07-31 @ 15:48:13
URL: http://legobit.bilddagboken.se
Postat av: Connie

Grattis Jenny i efterskott. Inte alls konstigt att du känner dig somm 55,Måste bara säga att när jag läser er sida så begriper jag inte att ni orkar.Ni gör så mycket med era barn och ni ger allt. Lycka till med Moas behandling och er kommande semester resa. Många kramar från oss.

2009-07-31 @ 17:59:03
Postat av: Kjerstin Johansson

Hej på Er alla i familjen

Stå på dej Jenny, jag förstår hur Du känner det.Kämpa på. Men jag ser hur lilla Moa Kämpar på. Jag önskar er all lycka .



Kaaaaaaaaaaaaaaaaam Till er alla



Kjerstin i Receptionen

2009-07-31 @ 19:24:46
Postat av: syren

Grattis Jenny i efterskott! Kram till er alla.

2009-07-31 @ 20:07:51
Postat av: Anonym

Du har så rätt med det att leva nu och inte hålla på dra ut på saker och ting.

Nu vet vi vad för slags tumör vår dotter har, den sitter på synnerven och heter opticusgliom. Vet ej om du hunnit läsa det men annars vet du nu (och vi) Kram

2009-07-31 @ 22:30:22
Postat av: Jenni

Grattis i efterskott! Hoppas din dag blev fin! Kram

2009-07-31 @ 23:28:16
URL: http://jenni80.bloggsida.se
Postat av: Cilla

Stort grattis i efterskott! Fullt förklarligt om du känner dig sliten, men jag hoppas ändå att du fick en bra födelsedag. Testat yoga än? Försök gör det om du hinner.



Cilla

2009-08-01 @ 08:46:19
URL: http://borglinsdownunder.blogspot.com
Postat av: Cajsa

Grattis i efterskott Jenny, det där med födelsedagar glömmer jag alltid. Hoppas du hade en bra dag i alla fall. Kram Från Fam Karlsson

2009-08-01 @ 09:01:03
Postat av: Lotta Nyström

Hej på er!



STORT Grattis i efterskott på födelsedagen till mamma.



Härligt att höra att ni planerar en semesterresa.



Förstår er att allt är tufft och jobbigt men kan bara instämma med andra kommentarer. Ni kommer att klara detta.



Varma hälsningar från Lotta.

2009-08-01 @ 13:51:26
Postat av: Kristina

Grattis i efterskott Jenny!

Kram på dig..

Kristina o Patrik

2009-08-01 @ 16:12:35
Postat av: Karin o Bertil, Härlöv

Hej hela familjen

Nej Jenny, man kan inte riktigt förstå om man inte varit i samma situation, men vi känner oerhört mycket för er och hoppas att ni kan hålla ut. Grattis på dig Jenny och ha en riktigt skön resa till Turkiet alla fyra. Kram

Karin och Bertil, Härlöv

2009-08-01 @ 17:54:44
Postat av: Lena i Lyckebo

Jag håller fullständigt med. Man lever, här och nu. och ska ta vara på sekunder och minuter. Kram till er, en underbar familj som vet hur livet ska tas, även fast det är oerhört hårt och det krisar.

Lena

2009-08-02 @ 23:00:33
URL: http://fridatowe.bloggspace.se
Postat av: Fam.Holmberg, Björkv. 19

POSITIVITET & att se FRAMÅT hjälper många till fram- steg. Stå på er ALLA i familjen, lev medan ni kan.

Moa tycker du om att äta ex. blåbär, svarta vinbär & övrigt mörk frukt? Ät så mycket du kan och orkar så får du MYCKET ANTIOXIDANTER i kroppen vilket gör att du får ännu bättre motståndskraft i kroppen mot ev. dumma sjukdommar som kan göra dig trött.Pova!!!!

Lycka till & se till att du får ledigt från skolan när ni ska till Turkiet, ha en skön avkopplande resa

hälsar vi på Björkvägen 19

2009-08-06 @ 12:45:15
Postat av: Sofie

Styrkekramar i massor... Njut av nuet, vi är dåliga på det, vi människor..



Håller alla tummar och tår för att allt ska se bättre ut...

2009-08-10 @ 13:14:38
Postat av: KATTA

Hej hoppas att behandlingen går bra.

MINA TANKAR GÅR TILL ER

Kram

2009-08-10 @ 18:28:39
Postat av: Jessica ( Ryans mamma)

Hej på er!

Hur är det med er? Är allt bra med Moa?

Med oss är det bara bra, Ryan ska in på nästa MR den 27 augusti..

Tänker på er

Kram Jessica

2009-08-11 @ 17:04:22
URL: http://ryan95.blogg.se/
Postat av: jossan

Vilken underbara liten flicka ni har. Det riktigt lyser om henne. Håller alla tummar som finns för er :) kram

2009-08-11 @ 20:32:06
Postat av: Pia-Lena



Hur mår Moa eftersom inget har skrivits på länge börjar bli orolig för henne. Nu är det snart september o ni skall åka till Turkiet på en underbar resa till sol o värme. Själv tar jag med mig min dotter o resor till Mallorca på lördag för sol o bad i två veckor. Skickar bamsekramar till er.

2009-08-11 @ 21:52:35
Postat av: Natalie

Är också lite orolig för Moa, eftersom det var ett tag sen man fick läsa om hur Moa har det.



Hoppas Moa att du mår bra!



Kram. /// Natalie

2009-08-11 @ 22:47:29
Postat av: Eva M med Emelie

Hej,

hoppas ni har det bra och att röntgen visar på positiva besked. Tänker på er,

Eva

2009-08-13 @ 07:45:10
Postat av: Maria

Tänker på er och önskar att ni får positiva besked!

2009-08-13 @ 22:00:47
URL: http://boktanten.blogg.se/
Postat av: Moa

Hoppas röntgen gick bra igår och att moas lungor ser fina ut! kram

2009-08-13 @ 22:56:40
URL: http://legobit.bilddagboken.se
Postat av: Helena o Pelle

Nu börjar snart skolan igen Moa! det skall väl bli kul =) t om. Alice o Rasmus längtar lite till skolan nu =) Hoppas allt är bra med er och att behandlingar och röntgen är så positivt som vi vill att det skall vara. Vi håller alla tummar för er! Ha det gott / fam Nilsson / Nordin

2009-08-15 @ 11:53:19
Postat av: Jessica ( Ryans mamma)

Hoppas att röntgen gick bra för Moa och att svaret är bra med!

Tänker på er..



2009-08-15 @ 14:24:56
URL: http://ryan95.blogg.se/
Postat av: Helen

Hej familjen! Jag är inne och kollar till lilla Moa varje dag...är man besatt, eller...?? Jag tänker så på alla Er och jag vill snart se ett nytt inlägg om att allt är bra...snart börjar väl skolan, Moa? Spännande kan jag tänka...kram på er alla från Helen i M

2009-08-15 @ 16:27:21
Postat av: Jessica

Undrar så hur det är med er och hur det gick med Moas röntgen. Håller tummarna för er!

Stor kram Jessica

2009-08-17 @ 20:54:08
Postat av: Helena

Hej Jenny!

Helena Frost som skriver.

Jag är inne och läser din blogg ibland och kollar hur det går för Moa. Hon verkar vara en oerhört stark tjej!

Sitter här med min son och berättar om min uppväxt i Hanaskog och om huset vi bodde i. Har förklarat vad som hänt med Moa och han har ställt en massa frågor.

Hade tyckt att det var så roligt att få komma tillbaka och se hur det ser ut nu. Skulle vi få göra det någondag?

Du får gärna höra av dig till mig på [email protected].



Lycka till med allt!

KRAM Helena

2009-08-17 @ 21:33:04
URL: http://www.karleksgatan17.blogspot.com
Postat av: Veronica

Halloj,läget?

Hoppas allt är väl Moa och att du mår bra,

kikar in nu och då för att kolla läget.

Vill bara säga att du verkar vara en riktig tuffing,

och söt och go ser du ut Moa!!!

Många kramar från mig :)

2009-08-17 @ 22:50:04
Postat av: Karin

Följer er kamp genom din fina blogg. Tänker på er och hoppas att ni alla i familjen har det bra. Kramar

2009-08-18 @ 14:06:55
Postat av: benita

Har följt den här bloggen länge och tyckt Moa är en så duktig flicka. Men nu blir man ju orolig när det plötsligt inte kommer något inlägg mera. Hoppas allt är bra ändå och ni blivit litet blogg trötta bara.

Kramar från Finland:)

2009-08-19 @ 20:08:38
Postat av: Ulle

Även jag är inne och kollar varje dag. Blir orolig när det var så länge sedan du Jenny skrev. Tänker på er mycket och håller alla tummar att allt är bra.

Kram

2009-08-19 @ 21:35:35
Postat av: Ulle

Även jag är inne och kollar varje dag. Blir orolig när det var så länge sedan du Jenny skrev. Tänker på er mycket och håller alla tummar att allt är bra.

Kram

2009-08-19 @ 21:38:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0