Hela dagen i Lund

28 April



Undra vad hennes tankar är???????


I tisdags var vi inne på CSK och gjorde en vanlig lungröntgen på Moa då hon har jobbigt med andningen, som hon klarade av galant, hela eftermiddagen var hon ganska låg då min brors familj var på besök.
På kvällen ringde läkaren A från Lund och sa att vi skulle infinna oss på dagvården kl 08.00 på onsdagens morronen, dom hade sett på röntgenbilderna att där är vätska som ska tappas på henne.
Blev hur uppstressad som helst, få ett besked då allt annat ska ska fixas innan med både Oliver och hunden.

Vi bestämde att Oliver skulle följa med oss till Lund för att vara med och se vad hans lillasyster genomgår, ringde hans fröken och allt var okej.

Vi steg upp halv sex, för att sedan både emla och köra itid för morronrusningen, vi alla var ganska trötta..
Dagen började med att sätta nålen, sen var det ultraljud av lungan, sen en evig väntan till CT röntgen som dom ville göra innan hon skulle tappas på vätskan, den gjordes halv tre, sen sövdes hon kl 16.15 för att tömma henne.

Vi var på uppvak och pratade med läkaren A,  inte konstigt att hon har haft ont, dom tömde henne på 1 liter vätska, dom kunde även se att hela mellangärdet och  mjälten var flyttad som vätskan hade tryckt på, stackaren vad hon har haft ont.

Hon var superduktig hela dagen, dom ville att vi skulle stannat kvar, men efter både lungröntgen och ultraljud på hjärtat var gjort fick vi vara kvar för observation i någon timme.
Mc Donalds mat var beställt och faktiskt åt Moa mycket mer än hon gjort de senaste veckorna, antagligen har smärtan påverkat henne en del. Klockan kvart i elva var vi äntligen hemma igen, och då var det pang bom i säng, vi var lika trötta allihopa. Oliver fick lite dispans då jag pratat med hans fröken att komma lite senare som idag..

Jag måste säga att vår läkare A i Lund har varit fantastisk idag, det känns som om han sprungit som en gasell fram o tillbaka för att få ihop denna dagen för Moa, inte alltid lätt att få allt att klaffa, fast att det har varit en lång väntan så har det varit en förhållandevis bra dag iallafall, bara att se att Moa mår bättre och inte har så ont mer är en sådan lättnad för oss alla.

Moa kommer antagligen att bli tappad igen, men då finns där en klar plan för henne så slipper vi att ha SÅÅÅ många timmar i Lund.
Oliver passade på att träffa Petra när vi var i Lund, han var med henne både på förmiddagen och eftermiddagen, dom fikade och snacka om allt möjligt.

Idag kommer Kvh:s terapeft och ska ta mått på Moa så vi kan ha en rullstol i beredskap då hon börjar bli lite trött i sina ben, hon har magrat en del sedan 3 veckor tillbaka så orken i benen håller inte alltid för henne.

I morron ska vi tillbaks till CSK och ta ny lungröntgen på henne, för att hålla koll på hur fort lungan fylls med vätska, sen ska vi ta en runda till skolan och ta hem lite svenska o matte bok som hon kan sysselsätta sig med hemma, vi kommer även att följa med henne till skolan de dagarna hon känner att hon orkar....

Tack för alla värmande kommentarer här på bloggen, vi blir så berörda av era ord....

Kommentarer
Postat av: Anonym

Tankarna ser dystra ut och hon vet nog mer än vad man tror.

Lilla gumman vad jag lider med dig och din familj.

Hoppas ni får en lugn Valborg.

2010-04-29 @ 12:47:19
Postat av: Elin A

Åh vad fin bild på Moa! Jag tror att hon tänker på att hon har världens bästa föräldrar och storebror!

Skönt att matlusten kom tillbaka lite.

Tänker på er alla. Många varma kramar Elin

2010-04-29 @ 12:52:27
Postat av: Agneta på KUlltorp

Mina tankar finns hos Er!

Hoppas att Ni mitt i all oro och sjukdom hinner njuta lite av vårens vackra tid...

Kramar

2010-04-29 @ 12:54:01
Postat av: Moa

Skönt att bli av med vätskan... Fan för den här situationen :( Kram!

2010-04-29 @ 13:00:13
URL: http://legobit.bilddagboken.se
Postat av: Louise

Ja vad tänker Moa tro? Jag tänker iaf på er,

men vad skönt att Moa slipper ha så ont iaf!



Kram Louise

2010-04-29 @ 13:05:18
Postat av: tnet

Mina tankar finns hos er. <3

2010-04-29 @ 13:20:37
Postat av: MrsG

Himmel, jag klarar knappt läsa vad ni skriver för det osynliga som står skrivet mellan raderna. Kära nån, hur hanterar man detta? Går det överhuvud taget att hantera? Jag vill bara skrika rakt ut, vråla för allt vad lungorna bär, tills luften tar slut och sen börja igen. Total vanmakt. Mitt hjärta blöder. Kram Åsa

2010-04-29 @ 13:24:25
URL: http://mrsg-aquestionoflust.blogspot.com/
Postat av: Lina

Lilla söta Moa. Så ont du måste haft. Hoppas det blir bättre med dig nu. Jag blev så glad när jag läste att du ätit! Mina tankar finns hos Er dagligen o jag kan inget annat än o hoppas att Moa blir helt frisk igen. Det finns inget annat alternativ, hon måste bli frisk denna lilla tösabiten!

2010-04-29 @ 14:08:16
Postat av: Hannah

Har ni fått råd av psykolog eller dyl. att inte berätta allt för er dotter? Jag vet absolut inte vad som är det rätta, om det ens finns ett rätt. Vet bara att man som barn vet mycket mer än vad ens föräldrar tror. Får er dotter någon proffessionell hjälp att ventilera sina känslor? Det brukar vara lättare att prata om sina innersta känslor med någon som inte är känslomässigt inblandad.

Tänker på er i er svåra livssituation. Ni har en så vacker dotter!

2010-04-29 @ 14:19:31
Postat av: Randy

Har Jessica slutat va Moas resurs i skolan? Eftersom ni ska följa med Moa till skolan i bland

2010-04-29 @ 14:28:56
Postat av: Tove

Jag tror precis som en tidigare skrev att hon vet mer än man tror. Hade Moa varit min dotter hade jag berättat hur framtiden såg ut för henne, men nu är det er dotter och ni gör vad som känns rätt för er för det är det ända som räknas. Moa har verkligen haft tur som har så bra familj, det verkar finnas så mycket kärlek hos er. Ta hand om varandra.

Kramar

2010-04-29 @ 15:14:23
Postat av: Tindra

Usch, inte så konstigt att den lilla stackaren har haft ont. hoppas att hon får tillbaka lite matlust igen. Hoppas att Moa orkar gå till skolan igen på måndag. Många STORA kramar från oss till er alla.

2010-04-29 @ 15:22:35
URL: http://moahenriksson.blogg.se/
Postat av: Inger

Tittar på den fina bilden av Moa,och undrar vad hon tänker,samtidigt tänker jag "vad är meningen",det får man aldrig svar på.Men jag hoppas att Ni får styrka,att klara av,er svåra tid.

2010-04-29 @ 15:26:35
Postat av: Annica

Stackars Moa måste vart väldigt plågsamt med all denna vätska i lungan. Måste säga att hon ändå är väldigt tålig för att vara så ung! En kämpe helt enkelt!

Ta hand om er & den underbara familj ni är.

Tösen har säkert mkt i tankarna.. kanske känner hon sin kropp såpass väl att hon inte vill göra er ledsna med det hon känner..mina tankar går till Er!!

2010-04-29 @ 15:26:36
Postat av: Annika

Lilla tappra Moa. Kram till dig och hela din familj.

Du är så himla söt

2010-04-29 @ 15:31:20
Postat av: Hanna

Varmaste tankar till hela er fina familj från en okänd bloggläsare som tänker att världen är bra orättvist. Att barn skall behöva gå igenom detta, och föräldrar lika så. Hoppas att ni får många fina stunder mitt i allt elände.

Styrkekramar från en mamma och medmänniska.

2010-04-29 @ 15:37:49
Postat av: Catarina i Gualöv

Vill bara skicka en stor kram till er alla, ni finns i mina tankar ofta..

2010-04-29 @ 15:43:07
Postat av: Jojjo

Det GÅR väl fortfarande att behandla?? ALLA utvägar är väl inte slut?

Kram till duktiga Moa och hennes superföräldrar!!

2010-04-29 @ 17:07:33
Postat av: Mona

Hej!

Tänker på er varje dag och vet inte vad jag skall säga.......

Förstår att det är fruktansvärda dagar och nätter för er att genomlida, men ni verkar vara en sammansvetsad familj och vilken tur för Moa att ha en sådan. Det finns mirakel så vi hoppas verkligen

att ............. Kan inte skriva mer för det finns inga ord.

Kramiz Mona i S-borg

2010-04-29 @ 17:37:58
Postat av: anna-i kampen mot min 6-årings cancer

Så tung tid, så jobbigt. Jag vet hur man mår som jag tidigare sagt, du vet att du närhelst kan maila mig privat och bara ösa ur dig.

När det är tungt kan det vara skönt att prata med någon som är i ungefär samma stadie i resans lopp.

Kram i massor.

2010-04-29 @ 17:38:08
URL: http://bambinidolce.blogg.se/
Postat av: Maria

Vill bara tala om att jag tänker på er och följer er hela tiden. Många varma kramar till hela familjen. Ni är SÅ starka, vet att orden inte hjälper så mycket. Ni har inget annat val, och då orkar man, jag vet. Kraften kommer någonstans ifrån och man fokuserar på nuet. Jag vill gärna fylla på er kraft genom många, många stärkande kramar. /Maria

2010-04-29 @ 17:38:34
URL: http://familjenmangelin.blogspot.com
Postat av: Linköpingsbo

Varma tankar och kramar till er alla!

2010-04-29 @ 17:55:40
Postat av: Pia-Lena



Jag har tänkt så på Moa o hur det är med henne o er oxå förstås. Det var ju skönt att hon blev tappad o fick bort all vätskan ifrån lungorna.



Jag skickar er en stor bukett med vitsippor. Jag hoppas att ni får en bra Valborg..



kram

Pia-Lena

2010-04-29 @ 18:35:17
Postat av: åsa bengtsson med familj

<3<3<3 Mitt i allt, ska ni veta att styrkan ni visar utåt, finns där även längst inne, även den dagen ni behöver den som mest, då ni känner er som svagast. Så många tankar och värme till er allihop.

åsa, matilda o felix

2010-04-29 @ 19:10:43
Postat av: Lena i Lyckebo

Finaste lilltösen<33333 Så skönt att det lättat med trycket av all vätska, inte konstigt att hon har haft så ont. Jag önskade så att allt skulle bli bra och att livet var skonsammare för er alla än det är just nu. Tänker så mycket på er och skickar varma kramar//Lena

2010-04-29 @ 19:21:06
URL: http://fridatowe.bloggspace.se
Postat av: A-K

Tänker mycket på er och är glad över att Moa har fått mindre ont nu. Jag förstår på dina ord att ni tar en dag i taget och det krävs nog för att man ska orka och inte klappa ihop fullständigt. Alla ord känns futtiga inför allt ni befinner er i, men jag vill ändå skriva att jag tänker på er. Stora varma kramar till er.

2010-04-29 @ 19:43:01
URL: http://bliavmedcancer.blogspot.com
Postat av: Linda

Va' skönt att hon har fått tömt på vätskan... Att behöva ha ont i "onödan" är ju inget hon ska behöva ha!

Tänker på er!!!

STOR kram Linda

2010-04-29 @ 20:53:55
Postat av: Camilla ifrån Åhus

Om ni visste va jag tänker på lilla Moa o er, hennes goa familj. Va skönt för henne att bli av med vätskan o med det mycket av smärtan. Måste såklart va skönt även för er. Bilden e jättefin som så många andra här på bloggen. Jag skulle oxå vilja veta vad hon tänker. Ha det nu så gott ni kan o försök njuta lite av den underbara våren. En stor kram till er alla.

2010-04-29 @ 20:56:03
Postat av: Anonym

Hej Moa och hela familjen

Ni finns i våra tankar hela tiden. Hoppas att du slipper ha ont igen Moa. Skickar styrkekramar till er alla fyra. Kram Karin och Bertil

2010-04-29 @ 21:07:29
Postat av: Marie

Vilken fin bild på Moa. Tänker på er varje dag och jag hoppas fortfarande på ett mirakel. Det får inte vara sant att det inte finns mer att göra. Ni är fantastiska som mitt i allt detta orkar uppdatera oss bloggläsare. Håller alla tummar.

2010-04-29 @ 21:42:57
Postat av: Pernilla

Moa är verkligen en kämpe och så himla söt. Hennes blå ögon är så vackra, jag tänker ofta på den bilden som fanns på Moa och Oliver i Kristianstadsbladet. Vilken syskonkärlek den utstrålar.

Tänker på er varje dag och framför allt på Moa.

Ha det så bra ni kan, tänker på er.

Tack för att du/ni orkar uppdatera vad som händer kring Moa. Det känns som om man känner er fastän vi aldrig har träffats. Kram

2010-04-29 @ 21:53:10
Postat av: Johanna

Alla tankar går till er. Jag har följt bloggen sen den startades och jag berörs verkligen in varje cell. Jag önskar så att det fanns något jag kunde göra för att förändra. Jag känner inte er, men ändå berör ni så mycket. Mina böner och tankar går till Moa ikväll.

2010-04-29 @ 21:59:40
URL: http://justnuochidag.wordpress.com/
Postat av: Tobiasson Liljemark

2010-04-29 @ 22:23:47
Postat av: Åsa

Jag tänker också på er och lilla Moa hela tiden, har läst om er kamp i drygt ett år. Önskar jag kunde göra något. Hatar denna sjukdom. Bra att ni är hemma och tar hand om varandra så gott det går i detta. Kram

2010-04-29 @ 22:34:06
Postat av: Helen

Stackars, stackars ni! Alla mina tankar o kramar går till er....hälsningar från Malmö

2010-04-29 @ 22:44:29
Postat av: Camilla

Jag känner er inte men har följt er under en lång tid. Vilken underbar och tapper dotter ni har. Jag blir så enormt berörd av er situation och frustrerad över denna grymma sjukdom. Så orättvist... Här kommer massor med kramar fyllda av styrka, hopp och kärlek - till hela er underbara familj!

2010-04-29 @ 23:03:16
Postat av: Lotta

Ja, lilla gumman, det syns på bilden att hon förlorat i vikt. Hoppas hon får må lite bättre nu efter dagens läkarbesök. Många kramar

2010-04-30 @ 00:18:41
URL: http://www.siredison.blogspot.com
Postat av: Lisbeth W Möller

Följer bloggen Blir ju både ledsen o glad Hoppas varje gång när man går in att Moa ska må bättre Och det var ju skönt för henne att bli av med vätskan Mina Tankar är hos er varje dag Moa jag ger dig styrka o kraft och hoppas på det bästa Kramar till dej o din underbara Familj Lisbeth

2010-04-30 @ 00:25:38
Postat av: Cilla

Moa, vad har Mc Donald's för leksaker i sina Happy Meals i Sverige nu för tiden? Här i Australien kör de med plastdrakar från filmen "Hur man tränar en drake" (den kan heta något annat). Ta med hela familjen och gå och se den ifall du inte har gjort den - den är super!!!



Heja, heja dig!!!

Kramar från Cilla i Sydney



2010-04-30 @ 02:21:22
Postat av: Cajsa

Ja man kan undra vad hon tänker på lilla söta Moa?? Skönt att smärtan försvannn till viss del efter tappningen i alla fall. Jag beundrar er i hela familjen Henriksson som kämpar så tappert med att få vardagen att flyta på med skola och allt. Ni är helt fantastiska, finns ingen som ens kan föreställa sig en sådan situation ni lever i just nu. Ger er all styrka jag kan och hoppas på en god helg, kanske med lite mer vår i luften. Sänder massor med kramar från oss i Borås.



Kram på er!!

2010-04-30 @ 05:55:20
Postat av: Rosi

Vilken liten kämpe ni har, tack för att ni delar av er av detta jobbiga. Vi friska får en takeställare om vad livet går ut på.. sluta gnäll och ta vara på det man faktiskt har. Ni är i mina tankar....

2010-04-30 @ 08:37:14
Postat av: Annalena

Följer Moas blogg och vill bara skicka hälsningar till er alla! Jag vill bara säga att ni finns i mina tankar och att jag hoppas på det bästa för er. Ni är otroliga! Kram

2010-04-30 @ 08:52:55
Postat av: Lotta

Tänker på er! Kram

2010-04-30 @ 12:48:30
Postat av: Linda Nilsson

Ni är så starka vi tänker mycket på er.. ha en så trevlig Valborg ni kan styrkekramar från oss..

Linda Matte

Hilda och Walter

2010-04-30 @ 13:57:06
Postat av: fam.salomonsson

Moa är den tuffaste tjej vi vet vi tänker på er

2010-04-30 @ 14:34:44
Postat av: Inga Thordar

Hej på er allihopa i fam Henriksson. Ville bara säga att mina tankar är hos er och jag hoppas ni allihopa mår så bra det går att må när man är i eran situation. Moa är en kämpe som berör alla som läser om henne och hela familjen skulle få en medalj för den fantastiska styrka ni har. Många kramar till er allihopa och glad valborg <3

2010-04-30 @ 16:16:43
Postat av: marianne

jAG TROR MOA ÄNDÅ VET...HENNES BLICK ÄR SÅ ALLVARSAM...

2010-04-30 @ 17:36:51
Postat av: Marie Andersson

Nej, livet är inte rättvist!

Men det känns skönt att veta att Moa är omgiven av de hon älskar allra mest. Hon är buren av kärlek och omsorg - och det gör henne trygg.

Tänker på er!

2010-07-07 @ 09:26:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0