Sååååå duktig tjej vi har

Fredag 19 Feb

Det bar till Lund redan vid åtta tiden i morse, som alla skåningar vet, så har vi otroligt mycket snö och mer kommer det just nu, det fullkomligt vräker ner stora dassalock till flingor just nu, men körningen gick hur bra som helst.

Idag fick Moa inte äta något innan denna PET/CT röntgen som skulle göras, och för alla nya bloggläsare betyder det att jag och Johan inte heller får äta, det ända vi får göra är att dricka kaffe, så det blev en o annan kopp. Nålen sattes i Moas hand, porten får inte användas till denna röntgen, det är något Moa inte tycker om, men det var superduktiga Karin som satte kanylen i hennes hand. Klockan halv elva var vi på Klinisk fys, det var lite försenat så vid elva tiden fick Moa det medel som sedan under röntgen ska lysa i hennes kropp.
Vi låg där och väntade och väntade, efter en timmes tid då det var dax för röntgen kom en sköterska in och sa att vi fick vänta en stund till, inte förrän vid 13 tiden klev Moa upp på röntgenbritsen och låg still i 20 minuter, vi hade mutat henne med både det ena och andra, och peppat henne att hon är SÅ duktig om hon bara lägger sig och ligger still tills röntgen är klar, och vad tror ni hon gjorde JO, låg still och var så superduktig, ni skulle sett hennes min när hon steg av britsen, hon var SÅ stolt över sig själv att hon klarade det än en gång.. Super Moa.

Vi hann prata endel med Dr A också, och medicinerna skulle starta idag, vi försökte att få i henne tabletterna på dagvården, men det gick inte, hon fick inte ner dom hur hon än gjorde. Moa är ingen van tjej att ta tabletter och nu gäller det att vara benhård med henne för att hon överhuvudtaget tar sina viktiga tabletter. Hon lovade att ta dom när vi kom hem.

Den ena tabletten ska tas 2x2 ggr dagligen och bröstcancermedicinen ska hon ta 70mg på morgonen (4tab) och 60mg (3tab) på kvällen så det blir ett evigt traggande för att ta dessa tabletter, känner redan innan hon ska ta dom att det blir en strid för både Moa och oss som föräldrar,,, Men det ska gå...Den ena sorten ska hon ta varje dag så länge hon behöver dom och den andra ska hon ta nu i 14 dagar sen blir det uppehåll på 14 dagar sen innan starten på nästa runda mediciner ska vi ner för att göra denna röntgen igen för att kolla hur tumörerna har reagerat på medicinen,, Hemska veckor framför oss, med mycket oro inför framtiden.

Idag har vi avtackat vår egen Kjerstin Johansson i receptionen i Lund, hon har varit en sådan go och trevlig prick, har alltid välkomnat oss när vi kommit till Lund, Moa brukar alltid själv gå in och anmäla sig till henne att vi kommit, vi kommer att sakna dig jättemycket, både Moa, ja och Johan. Hoppas vi ses när ni passerar Hanaskog. Ta hand om gubben och hunden nu när det finns gott om tid för detta... Kram på dig från oss alla.

Idag när vi hämtade Oliver på fritidsgården på skolan så berättade han för mig att han hade pratat med kuratorn på skolan, ja frågade ut honom lite och jag förstod genast att hon inte heller mår så bra, han har svårt för att sova på nätterna, vaknar och tänker och har svårt för att somna om, han ska prata med kuratorn igen efter sportlovet.
Blev ganska ställd när han berättade men samtidigt blev ja så imponerad av honom att han själv tagit steget att prata av sig, ja berättade själv lite varför jag går dit och vi samtalade lite djupare när vi kommit hem.
Jag har pratat med Oliver om att även han ska gå och prata med någon, han har ju en i Lund men han behöver någon på närmre håll som ställer upp lite oftare, han kan nog behöva detta även vår älskade Oliver..

  


Kommentarer
Postat av: Titti

Hon är verkligen en SUPER MOA! Kanske är det dags för ett riktigt, ärligt snack om VARFÖR hon även ska vara en SUPER MOA med tabletterna? Att nu är det allvar. (Ja, jag vet, det kommer vara svårt och tufft men vad är alternativen?!??)



Skönt att lille storebror också får prata av sig. Han har det nog tufft inombords. Han är både stor och liten och tappar lite av sin barndom (självklart men vad är alternativen här? Nej, ni och Moa gör vad ni kan - inte så jag menar, det hoppas jag att du förstår?) i o m den förbenade cancersjukdomen!



Kramar, värme och styrka till hela familjen. Ta hand om er och njut av varandra och LIVET ni har NU!



2010-02-19 @ 22:17:41
Postat av: Mamma Muta

Under en period var v[r dotter också tvungen att ta många och stora tabletter. För varje dag hon kunde ta dem utan "strid" fick hon en guldstjärna. Efter 10 stjärnor fick hon något hon gärna ville ha. Ja, jag vet att man inte skall muta men ibland har man inget val.

Lycka till Lilla Super Moa med Superföräldrar och superbrosa!!

2010-02-19 @ 22:59:02
Postat av: Helen

Fina Moa du är starkare än vi tror

kram Helen i Lomma

2010-02-20 @ 07:37:28
Postat av: En Farmor

Fantastiska Moa....vilken superduktig tjej du är. Kan man inte stoppa in tabletten i en bit smörgås med nå´t gott pålägg eller är det stora tabletter.

Om Moa inte vet om det så åker den ner med en tugga, men om hon får veta det innan så känner hon det eftersom hon då automatiskt "letar" med tänderna.

2010-02-20 @ 09:10:31
Postat av: AK

Vad jag önskar och hoppas att man kunde snabbspola några månader fram för att få läsa hur positiv denna behandling har varit för henne! Och jag hoppas av hela mitt hjärta att hela familjen finner styrka och mod för att gå igenom detta eländiga igen. Ni finns ständigt i mina tankar och jag är säker på att hon fixar detta - hon ser och verkar på tok för pigg och frisk för att vara sjuk. Kämpa på och håll ut! Stora kramar AK

2010-02-20 @ 09:42:35
Postat av: Lotti Olofsson

Hoppas att Moa reagerar bra på den nya medicinen så ni kan få lite lugn i er vardag. Är det någon som ska klara det är det väl den lilla kämpen Moa .

Skickar lite extra styrkekramar till er .

2010-02-20 @ 11:37:00
Postat av: Helena o Pelle

Vi tänker på er allesammans ! Hoppas o tror på att allt kommer att gå på rätt håll... Oliwer Du är en superkille ... som blivit så stor... <3

2010-02-20 @ 12:38:29
Postat av: Malin

Vi håller våra tummar och tår för er, Moa du är en KÄMPE du är så imponerande. Ta tabletterna, skölj ner möget så att du blir av med din hemska sjukdom. Låt tabletterna ta den med sig ut ur din lilla kropp!!! Hoppas att du snart kan bli kvitt detta, lilla söta du.

Vilka fantastiska föräldrar och bror, vad ni kämpar på alla. Oliver vad starkt av dig att gå till kuratorn det kändes säkert bra att få prata lite. Jag säger det igen: NI ÄR EN IMPONERANDE, STARK & EN JÄTTEFIN FAMILJ! Kämpa på, ni vinner detta.

TA HAND OM ER.

Massor utav styrkekramar till er.

2010-02-20 @ 13:26:09
Postat av: Moa

Heja Moa, du är så himla duktig! Hoppas tablettätandet funkar bra också, att ni hittar nåt att ta samtidigt som gör att det går. Yogurt eller dricka eller sylt eller allt som finns. När jag var liten brukade jag och brorsan svälja masktabletter med sylt :p Dom var dock pyttesmå... Nu kör jag oftast med yogurt när jag tar min kapsel på morgonen men man har ju lite lättare för det nu när man är 22 och inte typ 6...



Vad starkt av Oliver att själv gå till kuratorn! Det är ju ett ganska stort steg, hoppas det blir skönt för honom att få prata av sig lite.

Kram till hela familjen!



PS. Vi har lika härligt väder här också, får nästan flashback till 17 november -95 när jag tittar ut... Jag ska utmana ödet och försöka ta mig in till stan idag, haha. Enligt västtrafik så ska bussarna kunna gå iallafall... på den här sidan av kanalen :p DS.

2010-02-20 @ 13:38:23
URL: http://legobit.bilddagboken.se
Postat av: kerstin johansson

Hej

Ja nu börjar jag mitt andra liv. Det är inte roligt att inte få träffa er, men vi ska besöka er när det är bättre väder. Jag tycker att Oliver en riktig kämpe som själv har tagit kontakt med kuratorn. Nu Moa ska du käna en massa pengar när du tar din meidicin. Vi tänker så mycket på er, både jag o min man Ännu ett stort tack för de fina rosorna som jag fick, synd att jag int var i receptionen när ni var där.men vi lovar att besöka er.



Tiusen kraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaamar till ER alla



Kerstin o Kjell

2010-02-20 @ 18:08:56
Postat av: Anonym

modigt av honom att gå till kuratorn. inte ens jag hade vågat de om jag var lika gammal som honom.

2010-02-20 @ 19:04:46
URL: http://izabellaingvarsson.bloggplatsen.se
Postat av: Jenny G

Hoppas ni lyckas klura ut någon metod som gör det lättare för Moa att ta medicinen. Om det är tabletter som är svåra att svälja kan det går bra om man tar dem med en sked yoghurt eller liknande. Men det är ju olika vad som funkar för olika personer. Hoppas att det kommer att gå bra och att medicinen hjälper.



Jag har föjlt er blogg nästan sedan ni började skriva och Moa är ju en otroligt imponerande tjej. Men jag har även alltid tyckt att Oliver verkar vara en alldeles otroligt speciell kille. Han har också gått igenom så mycket och att själv våga ta kontakt med en kurator är otroligt modigt och starkt av honom. Men det har säkert hjälpt att du Jenny har varit öppen mot honom med att du går till en kurator och att ni brukar prata.



Massor med kramar till er!

2010-02-20 @ 19:52:22
Postat av: Anna

Vilka underbara ögon!!!!!

Kramar på er

2010-02-21 @ 10:42:29
URL: http://hjartebarnsmamman.blogg.se/
Postat av: Maria

Hej! har fått tips av en kollega ang änglarna, kan jag beställa dessa?

Tack på förhand!

2010-02-21 @ 20:13:08
Postat av: Matilda

Moa är verkligen jätteduktig! En riktig kämpe!

Hälsa Oliver att han är en riktig modig grabb som själv tagit kontakt med kuratorn, vet inte om jag hade gjort det i den åldern! Svårt och föreställa sig vad han går igenom dock...

Hoppas att du och Johan kan finna styrka i varandra!

Kram på er alla!

2010-02-21 @ 21:26:28
Postat av: Helen

Så goa och duktiga barn ni har!! Jag håller tummarna för er och jag tror du fixar det här med tabletterna, Moa...precis som med allt annat...Kan du kanske ta dom med lite god sylt eller...Kram till er hela familjen från Helen i Malmö

2010-02-21 @ 21:44:13
Postat av: Cilla

Stålmannen kan slänga sig i väggen: ni är de riktiga SUPERHJÄLTARNA!!! Håller med en tidigare bloggläsare om att man vill snabbspola framåt och se en bild på er där ni skrattandes gör v-tecknet åt fotografen.



Kramar från Cilla i Sydney

2010-02-21 @ 21:53:04
Postat av: Anonym

Följer din blogg slaviskt=)



Oliver e väldigt dukig å KLOK som tog detta beslut. Alla människor behöver nån at prata med. Och speciellt i er sits..

Tycker det var väldigt strongt gjort av Oliver..

KRAM

2010-02-22 @ 10:50:25
URL: http://asefreij.blogg.se/
Postat av: Ella

Hej!

Är de någon som läser denna bloggen som vet om man kan köpa änglarna någonstans? Jag ska nämligen till Hanaskog i veckan å skulle gärna vilja köpa några.



Kram

2010-02-22 @ 16:45:39
Postat av: Jenny (Moas mamma)

Till Ella



Änglarna finns i kiosken i Hanaskog att köpa, där är påfyllt så det är bara att välja o vraka, tack för ditt stöd på förhand



Jenny

2010-02-22 @ 18:59:46
URL: http://moahenriksson.blogg.se/
Postat av: Ella

TACK för ditt svar! Tänkte att du hade fullt upp så de var därför jag "slängde ut" frågan :)

Blir så imponerad av er fantastiska familj när jag läser om er!

Min bonus mamma har gått bort i cancer, men hon satte upp ett ordspråk på kylskåpet under sin sjukdoms tid... " Oro är den ränta vi betalar, när vi lånar från morgondagens bekymmer".



Kramar till er!

2010-02-22 @ 22:09:38
Postat av: Lotta Nyström

Är så imponerad av dig Oliver,som tar klivet att själv våga gå till kuratorn. Modigt och starkt av dig!



Förstår Moa, alltid jobbigt att äta mediciner, men som sagt ibland måste man..... Du klarar det tjejen.



Kram från Lotta.

2010-02-23 @ 09:09:18
Postat av: anna-i kampen mot min 6-årings cancer

Lilla Moa, vad hon får utstå, liksom vår egen lilla Lova.

Moa är en kämpe som inte ger upp så lätt, med den kämparglöd och det hopp hon har kommmer man långt, så länge hoppet finns kvar så kommer ni att komma långt och ge hopp åt alla andra sjuka barn också.

2010-02-23 @ 10:12:50
URL: http://bambinidolce.blogg.se/
Postat av: KATTA

Moa du är en kämpe,jag har sagt det många gånger men jag säjer det igen,du är sååååå duktig som klarar av allt du behöver gå igenom.Håller tummarna

att denna medicinen ska hjälpa dig.Kämpa på med tabletterna det fixar du kram



OLIVER var stolt över dig själv som bestämt att du ska prata med kuratorn,bra jobbat grabben ALLA som

går igenom så här jobbiga saker som er familj behöver prata av sig så fortsätt du med det så länge det

känns bra för dig.Du är jätteduktig o Moa är säkert jättestolt över att ha en så fin brorsa som du kram



Jenny & Johan jag håller verkligen tummar & tår för att det ska funka med Medicinen,ni får utstå så mycket KÄMPA PÅ

2010-03-01 @ 13:53:13
Postat av: Ingalill

Tänker på er varje dag,vad ni får kämpa. Skulle vilja köpa änglar av er,hoppas det är möjligt. Kramar till hela familjen.Är det möjligt att få Moas adress?

2010-03-02 @ 17:12:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0