Feber & Operation


Idag är det den 20 Januari och Moa är hemma och har en feberfri dag. I måndags var vi på CSK och tog spruta nr 2 för svininfluensan, hon var superduktig, jag var mer nervös än henne.
I går natt vaknade jag av att Moas ben kom farandes under täcket och var hur varmt som helst, min första tanke var FEBER, och javisst var det, hon hade 39,4 graders feber, hon fick i sig alvedon och efter feberna gått ner lite somnade hon om igen.

Ja ringde till barnavd på CSK och berättade om Moa, och jag meddelade att vi kommer in och kollar hennes värden när hon vakant. Vi var på CSK vid 9 tiden där vi tog dom vanliga proverna för att konstatera att det inte var en infektion på gång.
Under tiden vi väntade in svaren var vi på lekterapin och träffade Anna och dom spelade Pettersson & Findus som givetvis Moa vann. Clownerna kom en sväng och Moa bara älskar dom, favoriterna är Laila & Bönan, men det var bara Laila där idag och med henne var Schack med.

Proverna visade ingen infektion så det var en reaktion på sprutan hon fick dagen innan. Så vi åkte hem igen.

Under eftermiddagen fick jag samtal från Lund, vi ska infinna oss på onsdag i nästa vecka för samtal med narkos, toraxkirurgerna inför operationen som ska genomföras på torsdag nästa vecka.
Dom har beslutat att ta Moas ena lungglob på vänstra lungan, (halva lungan) och det som sedan finns kvar ska  strålas efter hon läkt från operationen. Vi har lite frågor ang denna operation Varför dom inte tar hela lungan på en gång, då lungan ändå blir fördärvad av strålningen, samtidigt hade hon besparats själva strålningen som är så fruktansvärt långdragen, vi vet för lite om strålningen vid detta tillfälle men jag ska skriva ner frågor inför samtalet på onsdag.
Jag blev helt ställd när läkaren ringde, hade nog inte räknat med att få operationstid så snart, men ju fortare desto bättre. Moa vet om att vi ska genomföra denna operation igen, och tycker inte att detta ska bli några problem alls, hennes svar blev, Ja har ju gjort detta två gånger innan... och nu blir ja kanske av med min cancer...  Wow det var ord som jag inte riktigt hade väntat mig, men jag tror Moa vet mer än vad vi tror, hon är så medveten om att hon har cancer och vad som kan hända och ske, och denna operation ser hon fram emot för att sedan BLI FRISK...

Oliver har kommit hem från Sälen med armar o ben i behåll, han har haft det superbra och han säger att han ska dit nästa år igen, han äger i backen sa han.... Om Johan o han åker till Sälen tar ja och Moa en resa till värmen istället, kyla för Moa är ingen hitt, hon fryser så lätt.
Oliver skulle kunna vara där minst en vecka till, när han väl lärt sig att svänga o bromsa så ville han inte hem, dom hade haft runt -20 grader men det var inga beskymmer för honom, bara han fick åka skidor och må gott.
Vill tacka farmor o farfar som hade med Oliver denna veckan, det blev en upplevelse för Oliver som han sällan glömmer, tusen tack..


 


Kommentarer
Postat av: Anonym

Hejsan!

När man läser så blir man så förundrad över Moa, hon är så klok och stark att det inte är sant. Vi är fulla av beundran över hur du orkar dela detta med oss, jag tycker det är jättebra för Sara frågar och då kan man svara ärligt. Vi tänker på er ofta och håller tummarna för att operationen går bra. Jag vill bara säga till Moa att du är så otroligt söt och underbar, många kramar till er allihop.

2010-01-20 @ 13:58:09
Postat av: Eva Möller

Hej!

Väntan på besked är skitjobbig men man blir på något sätt lättad när man väl får beskeden. Nu blir det op på del av lungan och när jag läste om detta kom minna minnen med Emelie tillbaka. Hon fick ett återfall i sin högra lunga och då tog de nedre loben + lite till. Detta gjordes i slutet av sep 05 och hon strålades sedan över båda lungorna i december. Under tiden fick hon också cellgifter. (Kanske hade man strålat tidigare annars?)

Nu är hon frisk sedan 4 år tillbaka så vi får tro och hoppas att Moa har rätt. Supersöta, goa Moa.



Oliver - min familj var i Sälen (Lindvallen) vecka 1 och har redan bokat nästa års resa. Då blir det vecka 2. Kanske vi möts i backarna då?! Tobias (10 år) kör som en galning i Racingskogen, hoppar och snurrar. Tokstolle... Men han trivs!



Kramar från Eva

2010-01-20 @ 14:18:05
Postat av: Tina Andersson

Hej!

Träffade Oliver i Sälen där han och vår Maja åkte tillsammans, en underbar kille han oxå.

Skulle vilja köpa 5 änglar av er, en för varje medlem av vår familj, ingen brådska bara när ni har tid.

Håller alla tummar och våra tankar går till er på torsdag, tack på förhand, mvh Tina

2010-01-20 @ 14:35:13
Postat av: Pia-Lena



Jag beundrar dig o hela din familj o Moa allra mest som är så stark. Ibland vet nog som nu Moa merrän än vad man tror dom gör. Jag håller tummarna för Moa att allt går bra på torsdag o som själv säger att hon blir frisk. Jag vill beställa två änglar men ingen brådska ta det när du hinner göra det..



Skickar många kramar till er o en stor bukett tulpaner.

2010-01-20 @ 15:09:51
Postat av: Therése

Hej! Jag hoppas att allting kommer att bli bra och att Moa slutligen kommer att bli frisk igen. Förstår er oro inför de besked ni nu har fått och även jag hade velat ha fler svar innan den planerade operationen blivit genomförd. Skönt att storebror har haft en skön vecka i skidspåren. Kram!

2010-01-20 @ 15:48:41
Postat av: Cilla(Evelinas mamma)

Tänker på er och önskar er all lycka.Kram cilla

2010-01-20 @ 22:14:33
URL: http://prinsessanevelina.blogspot.com
Postat av: Moa

Hej

Skönt att Oliver haft en fin vecka i Sälen, hoppas det blir en nästa år också :)



Bra att det blir operation även om dom inte tar hela lungan och nu håller jag alla tummar som finns för att detta är det som ska göra Moa FRISK!!! Och att strålningen går bra sen också och utplånar allt som heter cancer. Låter bra med frågor på samtalet om en vecka, man blir ju lite konfunderad över att inte hela lungan tas om den ändå kommer vara paj efter strålningen.



MÅNGA KRAMAR!!!

2010-01-20 @ 23:21:55
URL: http://legobit.bilddagboken.se
Postat av: Malin

2010-01-21 @ 08:26:19
Postat av: Malin

Vi tänker på er och håller alla våra tummar, att detta ska gå vägen för er lilla goa Moa. Lycka Till!!!

2010-01-21 @ 08:31:30
Postat av: Cilla

Även i Australien hålls det alla tummar för att operationen ska gå galant! Även jag vill köpa änglar - fyra stycken, tack!



Vet att jag någonstans har läst vart jag ska maila adress å sånt, men snälla - har du lust att skriva det igen i nästa inlägg?



Krmara / Cilla i Sydney

2010-01-21 @ 09:42:31
URL: http://borglinsdownunder.blogspot.com
Postat av: Sari

Ber för Moa och hoppas att hon snart slipper detta skitet

2010-01-21 @ 15:47:33
URL: http://tuulikki.blogg.se/
Postat av: Karin o Bertil, Härlöv

Hej hela familjen. Vi håller tummarna så hårt vi kan för att det skall gå bra med operationen. Jag vill också köpa 2 änglar Jenny, en var till våra barnbarn. Härligt att du hade det bra i Sälen Oliver, vi skall åka dit vecka 11 med våra barnbarn. Kul. Ha det nu så gott och många kramar till er alla 4.

Karin och Bertil

2010-01-21 @ 15:48:17
Postat av: Anonym

Hej

Vill bara berätta att Moas teckning kommer med på Alla hjärtans Dag korten som vi trycker för barncancerföreningen södra och som kommer säljas till förmån för dem.

KRAM

Carina i Tomelilla

2010-01-21 @ 21:51:20
Postat av: Julia - Älska utmaningen!

Jag ska hålla alla mina tummar för att operationen går bra...!!!! Tänker på er sååå mycket!!! vad skönt för oliver att få ha varit iväg lite!

Massor med kramarq

2010-01-22 @ 00:12:12
URL: http://livetsomsjuk.blogg.se/
Postat av: Lotta (Davids mamma)

Vad härligt att läsa Eva Möllers kommentar ovan och att hennes dotter Emelie är frisk efter nästan samma åtgärder. Stort lycka till nu Moa, lilla vackra duktiga tappra kämpe. Kram

2010-01-22 @ 10:36:57
URL: http://www.siredison.blogspot.com
Postat av: KATTA

Håller tummarna nu att allt går bra & att Moa får sin önskan uppfylld & blir frisk.

KRAM PÅ ER ALLA I FAMILJEN

2010-01-22 @ 11:07:36
Postat av: Maria m Olivia AT/RT

Äntligen! Jobbigt med operation men jag tycker det är bra att dem tar bort "skiten". För vår del har jag ju bara positivt att säga om strålningen, eller resultatet av den. (Allt är relativt, men det vet ni ju redan). Nu var ju vår mot rygg och huvud och går förstås inte att jämföra. Men vad jag förstått sedan första dagen vår Olivia blev sjuk är att strålningen minskar risken avsevärt mycket för att det inte ska komma tillbaka.



Jag TROR på strålningen och jag tror det blir bra! Hoppas allt går bra! Kram. Maria

2010-01-22 @ 19:55:19
URL: http://enmammas.blogg.se/
Postat av: Sirpa

Vilken modig prinsessa Moa är och det kommer säkert gå bra med framtida behandlingar! Jobbigt för er som föräldrar självklart se sitt barn gå genom så mycket obehagliga undersökningar mm.

Tack Jenny för dina fina kommentarer på min dotter Sabinas blogg.

Håller tummarna att er fina Moa blir frisk!

Många varma kramar Sirpa

2010-01-24 @ 20:40:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0