21:e Mars 2007 Dagen då allting blev overkligt

Idag är den en magnetröntgen som skall göras på Moas huvud. Farmor Inga-lill följde med mig och Moa in på CSK och vid 13 tiden blev Moa sövd för första gången i sitt liv. Jag och Inga-lill väntade och väntade, dom sa att det tog mellan en och en halv timme att göra denna röntgen, när klockan var halv fyra var Farmor tvungen att köra hem så jag väntade själv på att Moa skulle komma ut från röntgen. Vid kvart i fyra fick jag träffa henne på uppvak och det var förfärligt att se henne bara ligga o sova, vi är ju vana vid att det alltid är full rulle på denna tjejen. Efter en liten stund på uppvak fick vi åka upp på avdelning 43 på barnavdelningen. Moa skulle kissa och äta innan vi fick åka hem. Jag ringe Moas pappa Johan och sa att allt hade gått bra, och vi eventuellt fick svar idag. Tiden gick och Lena en sjukskötterska kom in till mig o Moa på rummet och sa att vi skulle gå till samtalsrummet.
OKEJ tänkte jag, någonting är det ju med Moas nacke, vi själva hade i tankarna att det var en kotförskjutning eller någon muskelsträckning.
Klockan var fem i sju på kvällen, jag satt med vår underbara Moa i famnen och läkaren Staffan Sundström och Lena var också med. Staffan började med att säga att dom upptäkt en förändring i Moas nacke och att det var en hjärntumör, Sen minns jag inte mer utav detta samtal, jag bara skrek rakt ut, detta var så fruktansvärt overkligt, jag hann tänka mycket på de fåtal sekunderna innan jag brast i gråt. Moa frågade mig.. Vad är det mamma.. och torkade bort mina tårar. Lena ringde efter Mormor Britt-Louise och Farmor Inga-lill, dom kom så fort som möjligt in till mig. Pappa Johan hade börjat sitt lastbilspass i dag och dom ringde efter honom o sa att han skulle komma in till mig och Moa. Han drog handbromsen på lastbilen och fixade en chaufför så fort han kunde.
Svaret vi fick i dag var följande: En tumör vid namnet Chordum en tumör som inte är vanlig på barn, den växte långsamt, och att den inte spred sig och inte elakartad.

Vi blev inlagda under några dagar i Kristianstad då det gjordes röntgen även på mage/hals.


 
 

Kommentarer
Postat av: mathilda Rytterdahl

Heej Moa hoppas du mår bra och inte har så ont längre :D
mvh mathilda rytterdahl

2007-09-22 @ 13:52:10
Postat av: Marie

Vill bara säga att jag tänker på er o hoppas verkligen att allt går vägen för eran lilla Moa...Kram Marie!!!

2007-10-18 @ 17:48:39
Postat av: Åsa Gustafsson

Hej Moa!
Vilken "liten" tuffing du är, önskar med hela mitt hjärta att du fixar detta, och det tror jag du gör med din kämparglöd. Hälsa till din familj och ha en bra jul och ett gott nytt år.
Kram från Åsa och Jesper

2007-11-19 @ 14:50:31
Postat av: Lotta Arnelin

Hej!
Tänker särskilt på Er denna jul och nyårshelgen och önskar att det nya året kommer med många glädjande besked om Moas sjukdom. Önskar av hela våra hjärtan att er lilla Moa får bli frisk snart!
Stor kram till er alla och ett riktigt Gott 2008!
Lotta i Helsingborg
m fam

2007-12-28 @ 21:56:57
Postat av: Åsa Gustafsson

HEJ MOA, VET DU VEM JAG TRÄFFADE I STAN IGÅR? JO DIN FARMOR INGA-LILL DE VAR JÄTTELÄNGE SEDAN JAG TRÄFFAT HENNE SÅ DE VAR KUL, DE FÖRSTA JAG FRÅGADE VAR SÅKLART HUR DET ÄR MED DIG.... FARMOR SA ATT HON O DU BRUKAR LEKA (DE TROR JAG HON ÄR BRA PÅ). DU FÅR HA DET SÅ BRA O DU LEK NU MED ALLA DINA KOMPISAR. HÄLSA FAMILJEN. KRAM FRÅN ÅSA o JESPER

2008-01-16 @ 11:08:55
Postat av: Anonym

MOA
KELLIE
JENNYMAMMA
JOHANPAPPA
OLIVER

2008-02-06 @ 08:43:26
URL: http://moahenriksson.blogg.se
Postat av: Joel Fransson

Hej Moa.

Först skulle jag bara vilja säga att jag hoppas allt löser sig för dig.

För ungefär lite mer en ett år sen fick jag reda på att jag hade cancer på ett ungefär ett likadant sätt som du. Jag fick också både cellgifter och strålning så jag vet hur jobbigt de kan va. Och då är jag en kille på 16 år. Att du är en tjej på 6 år och klarar av de tycker jag är fantastikt. Du måste vara riktigt STARKT! =)

2008-06-05 @ 23:57:30
Postat av: Kjerstin Johansson

Hej

Vilken bra dag ni haft Det kan vara skön med lite avbreck.Hoppas det är bra med mor. En jättekram till Moa o till er alla. Tack för kortet det var kul att dett gick bra för er på resan



kjerstin

2008-07-16 @ 18:37:27
Postat av: Caroline

Hej , jag blir så arg och ledsen över att världen tillåts vara så hemsk! Känner med er . Stark mor du är som klarar av att ta hand om din dotter i en sån här jobbig situation <3

2010-09-29 @ 15:16:15
Postat av: Isabella

Jag måste säga att jag verkligen gillar din blogg. Tyvärr verkar jag inte kunna prenumerera på din blogg via BlogLovin' och jag undrar varför det går snett. Är det någon annan som också har problem med det här?

2012-03-18 @ 20:31:38
URL: http://hemförsäkringidag.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0