Trampar på dom som redan ligger

17 Aug, Sönd, Måste inleda inlägget med att helgen varit bra, förrutom illamåendet Moa ska behöva lida av. Var i går och grattade Mormor som fyllde år, Grattis mamma och mormor, vi som var där fick både middag och fika, och det smakar alltid lika gott att äta borta...
Detta inlägget har ja gått och funderat på hela helgen om jag ska ta upp det eller inte, men nu är ja så irriterad att jag inte kan motstå.
Ni som följt vår blogg nu snart i ett år, vet att människor runt om oss, och andra kommuninvånare har stöttat oss som familj, vi är väldigt tacksamma för de människor, hade vi inte haft er så veti fan om vår vardag hade gott runt. Tusen tack till er alla....
Vi har inte kunnat söka några bidrag, inga fonder pga att vår inkomst varit för hög "INNAN MOA BLEV SJUK", det vissa inte förstår är att ekonomin rasar när man går hemma med ett allvarligt cancersjukt barn....

Som ni vet så har vi sökt om en resa nu när Moa äntiligen snart ska avsluta sin behandling, och då vi ska försöka att få en "normal" vardag igen, så gott det går. Där vi sökt om en resa (L) fick jag ett besked i fredags som fick mig att gå i taket. Där sitter då 10-15 Vuxna människor i en styrelse som anser att vi som familj redan gjort så mycket roligt i sommar, att resan därför ev inte blir av, att dessa människor är även dom drabbade av den svenska avundsjukan, och med det vill ja bara säga fy fan.. Dom anser att kommunens invånare som hjälpt oss med både insamlingar och dyl, redan gjort så mycket för oss. Ja det har dom, det sticker ja inte under stolen med, men hade vi inte fått den hjälpen så hade vi varken suttit i vårt hus eller kunnat göra allt roligt vi gjort i sommar. Men det dom inte tänker på är att, VAD gjorde vi förra sommaren? Jo då, låg vi på sjukhus hela sommaren, och kämpade med att vi överhuvudtaget skulle kunna ta oss hem igen, ekonomin var då så illa att vi knappt hade råd att tanka bilen.... Dom ser vad som hänt i sommar, men dom resterande månaderna på dessa 1 1/2 året då, ser dom inte då vad vi har farit o flängt mellan Hanaskog och Lund. Nej då, bara vad som hänt nu under sommaren då Moa kämpar med sina cellgifter och illamående som fan...
Nu dom resterande dagarna fram till i slutet av nästa vecka innan vi får definitivt svar, om vi får ta denna veckas solsemester eller inte, så hoppas jag att dom tänkt till ordentligt. Vet att det finns familjer som fått en resa betald av denna förening, JA JA dom fick iallafall uppleva en veckas solsemester. Men jag hoppas att Moa iallafall får uppleva en resa, för VEM FAN vet vad som händer, nu när Moas behandling lider mot sitt slut, hon älskar att bada o vara på stranden, och framför allt så kan hon röra huvudet betydligt bättre när hon är i vatten... REHABILITERING

Ibland undrar jag om det är så bra med Blogg, dessa människor läser tydligen bara det som är roligt, dom tar inte in helheten med vad blogg innebär, tydligen finns det människor som ENDAST tar åt sig det goda, men dom människorna vet inte hur det är att ha ett cancersjukt barn, vill ni byta en vecka med oss kanske, eller byta en månads inkomster.... 


Kommentarer
Postat av: marianne

Glädj er åt att Moa håller på att bli frisk, det är inte alla barn som blir det....

2008-08-17 @ 10:17:21
Postat av: Helena H

Jag brukar läsa er blogg men inte skriva! Tårarna rinner nerför mina kinder när jag läser detta, det är klart att ni ska få åka på en veckas solsemester! Nog tar det på ekonomin att vara hemma, ni behöver all hjälp ni kan få! Själv har jag varit hemma ett år och behandlats för bröstcancer och det SYNS på ekonomin!

KRAMAR TILL HELA FAMILJEN!!!!

2008-08-17 @ 10:24:46
Postat av: Moas mamma

Klart att vi glädjs av att Moa är på bättringsvägen, men principen föreningen har en förklaring på gör mig bara så förbannad, det är inte föreningens förtjänst att vi kunna unna oss denna sommar, det är medmänniskorna runt om kring oss. Det är tur att dom funnits till för oss....



Jenny

2008-08-17 @ 10:57:35
URL: http://moahenriksson.blogg.se/
Postat av: Erika

jag hoppas verkligen att dom tänker till ordentligt nu ! Moa har kämpat tillräckligt länge och ni med ! Det här är en stor belöning som ni gjort er förtjänta av.

2008-08-17 @ 11:46:02
URL: http://somgravitation.blogg.se/
Postat av: Jessica ( Ryans mamma)

Ja en resa hade ju varit skönt för er att åka iväg på. Ja ni sitter i en konstig sists hade för stor inkomst innan för att kunna söka, men att dem inte kan ta hänsyn till att ni nu inte har den inkomsten!

När alla är friska och krya så tänker man ju inte på att oj jag måste nog lägga undan pengar i fall nån av oss blir allvarligt sjuka! nej då har man ju annat att lägga pengarna på.



Spar pengar går snabbt åt med med minskad inkomst!

Nej jag hoppas att dem tänker om och att ni får er resa!



Kram Jessica

2008-08-17 @ 12:05:01
URL: http://ryan95.blogg.se/
Postat av: Moa

WHAT?! så ni ska inte få pengar till att göra en resa när moas behandlingar är slut bara för att ni gjort så mycket roligt i sommar? fullständigt idiotiskt, som du säger, dom får ju ta sina små hjärnor och tänka på hur ni har haft det övriga delen av det 1,5 år som moa varit sjuk...



sen att ni inte kunnit söka något för att inkomsten varit för hög innan är ju också helsjukt, tror dom att man har en back-up för all tid och framtid eller? pengar tar SLUT!



jag hoppas att moas illamående lägger sig snart men då kommer väl nästa behandling... skönt att det har varit en någorlunda bra helg trots allt och moa, lycka till nu när skolan börjar i veckan! kram

2008-08-17 @ 12:37:11
URL: http://legobit.bilddagboken
Postat av: Jenny

Jag hoppas verkligen att Ni får komma i väg på resan. Önskar Er det.

2008-08-17 @ 13:33:31
Postat av: Malin

Önskar av hela mitt hjärta att ni får komma iväg, har själv varit sjukskriven (allvarligt sjuk dock ej cancer) en lång tid (ca 3 år) och vet hur det påverkar ekonomin något så fruktansvärt!!!!

Jag håller alla tummar o tår för er ;-)

Kramar till er alla!

2008-08-17 @ 13:52:34
Postat av: Sessa

Jag hoppas och håller tummarna för att ni ska få åka iväg på er resa...

Hon verkar ha väldig kämpaglöd lilla Moa

2008-08-17 @ 14:08:17
Postat av: Gunilla

Åhh vad jag önskar att ni får komma iväg på en resa,det är ni verkligen värda som ni kämpar.

Så dom som bestämmer detta hoppas jag tänker till en gång till.Man planera ju inte för att man ska bli sjuk,så det fattar väl vem som helst att ekonomin tryter förr eller senare.KÄMPA på.



Kramar om er alla.

2008-08-17 @ 14:49:37
Postat av: Lotta Nyström

Läser på bloggen!



Blir SÅ arg på de dumma människorna, som missunnar Moa och er en skön semesterresa.Somliga människor som dom verkar tydligen ha varken hjärna eller hjärta.



Hoppas det löser sig för er och att ni får komma iväg trots allt. Kämpa på, ni skall veta att hela er familj och framförallt lilla Moa finns i mina tankar.



Varma kramar från Lotta.

2008-08-17 @ 15:48:14
Postat av: agneta

fy för svenska avundsjukan. Hoppa ni kommer iväg på resa...håller tummarna

2008-08-17 @ 16:06:43
Postat av: Marie

Det är väl bara självklart att ni ska komma iväg o resa...det är väl ni om något värda!!! Allt det ni har behövt gå igenom o kämpat med denna "piiip" "piiip" sjukdom...Sen att det finns vissa avundsjuka idioter i detta samhället som inte kan föreställa sig er situation är ju faktiskt deras problem...nä jag anser att ni är sååå värda denna resa o allt det andra roliga som ni har kunnat göra i år...fortsätt så o jag tror faktiskt att det kan hjälpa Moa med sitt tillfrisknande också¨...stor kram på er hela familjen...Moa jag håller på dig...KÄMPA gumman!!!

2008-08-17 @ 17:54:36
Postat av: Ännu en cancermamma.

Man har ju inte bara barnets sjukdom att tänka på utan det är ju så otroligt mycket runt om som tar massa energi. Att folk/ myndigheter kan hålla på att jäklas gör ju att man är i ännu större behov av att komma bort från vardagen. ( om man nu kan kalla det så att leva med cancersjukt barn)

2008-08-17 @ 18:25:16
Postat av: rosi

jag som följa era blogg.. hoppas moa mår bättre och bättre .. min man har varit så sjuk förre året. fick muncancer.. nu börja bli rätt håll mot frisk.. gå till sjukhuset och kontroll varann månad.. vi har oxå sökt olika fond osv. det är helt sjukt.. inkomst raser ner direkt när nån bli sjuk.. hoppas att ni får njuter semester.. kämpa lilla gumman.

2008-08-17 @ 19:19:23
URL: http://strandbergljung.blogg.se/
Postat av: Hönsakadorran

Nää, nu måste jag också ge meg in i debatten. Vad är detta för fasoner är inte ni värda att åka på semester, så som ni har kämpat och får göra en tid framöver. Vad kostar inte bara bensin till Lund och åter, det måste kännas när man inte kan arbeta under tiden man har en cancersjuk familjemedlem. Måtte de tänka om, så att ni kan komma iväg. Kämpa på Moa, detta klarar du. PS. Jag har läst er blogg en tid och beundrar er mycket för er styrka och kraft.

Kram

2008-08-17 @ 20:43:11
URL: http://honsakadorran.blogspot.com
Postat av: Birthe med fam.

Hejsan...Ni är värda en jorden runt resa om jag får bestämma !!!

hoppas att allt löser sig till det bästa...tänker på er mycket...

kraam

Birthe

2008-08-17 @ 21:05:26
Postat av: Annica

Varför blir man förvånad?? På dessa myndigheter som inte ens vet vad empati e för ngt.

Att komma i väg på en resa för er är ju rehabiliterande för Moa samt ett break för er 3 andra i familjen...att kunna få njuta av livet lite.



Man blir så arg när man läser vad ni går igenom...räcker det inte med att Moa är så sjuk som hon är samt att er ekonomi har rasat samman...



Jag hoppas av hela mitt hjärta att ni kommer iväg på er resa...samt att för en ggn skull dessa mänskor som bestämmer kan ha ett HJÄRTA!!



/ Annica

2008-08-17 @ 22:04:17
Postat av: Amanda

jag har läst din blogg ett bra tag nu och jag beundrar verkligen lilla moa med sin enorma kämpar glöd =) blir dock arg på alla dessa myndigheter, ni måste ju få åka iväg på en veckas solsemester. jag håller tummarna och hoppas av hela mitt hjärta att ni kommer i väg. Tänker på er!! KRAMAR

2008-08-17 @ 22:46:35
URL: http://jessicaamanda.bloggsida.se
Postat av: Kristina

Det är fantastiskt att Moa tillfrisknar!!! Jag glädjs verkligen med er. Har själv en tonårsdotter som efter några mycket svåra år med cancer nu lever ett normalt liv. Det är så otroligt ljuvligt och jag njuter av det nästan varje sekund .... Vi tar ingenting för givet längre.

2008-08-17 @ 23:02:27
Postat av: Cajsa

Hej på er!



Blir så jävla upprörd över hur folk kan bete sig, den svenska avundsjukan är värst av alla, tur att man inte kan sjukskriva sig för det, då hade halva svenska folket varit hemma!!!!



Ni är en underbar familj med mycket kämparglöd håller tummar och tår för att ni ska kunna få komma iväg, det är ni verkligen värda med tanke på vad ni går igenom, det är väl ingenting som någon skulle vilja byta till.

Moa du ser ut att trivas som fina fisken i vattnet vid åhusstranden, saknar dig och din familj hoppas snart på att ni kommer och hälsar på oss. Tråkigt med ditt illamående var dag, tur att det finns medicin mot det i alla fall.



Som sagt hoppas verkligen att ni kommer iväg!

Ge er inte.... Kramar från oss alla i Borås

2008-08-17 @ 23:44:55
Postat av: Veronica

Håller tummarna för att lilla Moa och övriga fam. får komma iväg på semester.

Det är ni verkligen värda

kram från Sundsvalls-familj som följer eran blogg

Störst kram till moa.

2008-08-18 @ 10:01:12
Postat av: Ia

Det var förbaske mig bland det sniknaste och okänsligaste jag hört!!!

Att ni haft roligt i sommar, är ju mest privatpersoners förtjänst.....INTE denna styrelse!!

Hoppas verkligen ni kan få er resa, annars får ni väl starta en insamling här på bloggen...:)))

Kram och håller tummarna för ett pos besked!!!

2008-08-18 @ 10:15:42
Postat av: kjell

hejsan håller helt med dig om att de e för jävligt att dom där 15 personerna kan göra nåt sånt.Men som vanligt med politiker och makthavare så vill dom visa så duktiga dom e.Men till sig själva hade de gått bra kan du tro.Kramar om er och hälsningar från kjell

2008-08-18 @ 11:27:55
Postat av: Bina

Hoppas att det löser sig för er ni behöver komma bort i solen lite :)Dock slutar det väl förmodligen med att bara Moa får åka eftersom det bara är hon som varit sjuk.. suck Detta är varför jag inte bor i Sverige längre.



Skönt att Moa håller på att bli bättre / är friskt. Får jag vara väldigt otrevlig genom att fråga varför hon fortfarande har "slangen" upp i näsan?

2008-08-18 @ 16:13:39
Postat av: Moas mamma

Svar till Bina



Jo, Moa får fortfarande cellgifter, och när underhållsbehandlingen startade hade Moa fortfarande sonden för matens skull, men sedan i maj har hon börjat äta mer och mer, och använder inte sonden till mat längre, men däremot till sina cellgifter, Moa VÄGRAR att ta tabletter, så därför blandas dessa mediciner till flytande och ges genom sonden. Vi ser fram emot i oktober då hon är färdigbehandlad med sin underhållsbehandling och då dras sonden ut, och vi hoppas att den aldrig behöver vara där mer. Du är inte den första som frågar, och frågan är inte otrevlig alls. Moa är inte frisk än på ett bra tag (10 år), men hon har kommit en bra bit på vägen, tumören sitter tyvärr där den sitter. Kram Jenny

2008-08-18 @ 16:58:38
URL: http://moahenriksson.blogg.se/
Postat av: Ingrid och Lars

Hej på Er!



Vi hoppas av hela våra hjärtan att ni kommer iväg på resan. Ni behöver verkligen komma ifrån vardagen lite och ta nya krafter inför vintern.

Kramar till Er alla 4

från Ingrid och Lars

2008-08-18 @ 20:43:11
Postat av: Madde

Hejsan! Jag blir så ledsen när jag läser detta inlägg! Tycker de va bra att du skriver om detta, så de kommer fram i ljuset, så alla får se hur verkligheten ser ut!!!!! Man ska tydligen aldrig sluta förvåna sig över vissa människor..... känns som de nästan alltid sitter fel folk på dessa typer av stolar.... Det vore väl ett perfekt sätt att fira Moa & alla er andra i hennes familj (& alla andra som har ställt upp för er när ni måstat ligga inne på sjukhus & inte kunnat varit hemma hos Oliver) med denna resa, hade jag själv haft pengar hade jag gett er resa direkt!!!! Vet att de inte hjälper er men de är min känsla iallafall.

Hoppas att dessa människor tänker om!!!!!!!!! Ni är så värda denna resa!!!!!!!!!

Många tankar & kramar till er!

2008-08-19 @ 08:02:25
Postat av: Susanne

Jag hoppas verkligen att ni får komma iväg på denna resa, den är ni verkligen värda. Ja ekonomin är ju inte den bästa när man går hemma. Den svenska avunsjukan kan man ju bli tokig på, varför inte glädjas åt människor som kanske kan få en veckas underbar solsemester?! Som har haft år av helvete, jag tycker verkligen att ni är värd denna resa och hoppas verkligen att den blir av! Många kramar Susanne

2008-08-19 @ 10:06:03
URL: http://susannenilsson.blogspot.com
Postat av: Ia

Man undrar faktiskt vilket land vi bor i....är det gamla Sverige som blivit så omänskligt??

Nu trampas det på de sjuka, fattiga, arbetslösa och svaga.....!!!!

Ni får väl gå till kvällstidningarna, DÅ brukar myndigheterna vakna till lite.

Hoppas det löser sig för er....kram Ia

2008-08-21 @ 10:49:26
URL: http://stirserudsbloggen.blogg.se/
Postat av: Marie

Hej.

Jag har följt Moa genom bloggen och nu känner jag att jag bara MÅSTE kommentera ditt inlägg, Jenny! Jag tycker att det helt fantastiskt att ni har KUNNAT unna er ROLIGA saker i sommar!

Det jag förvånas över är att det på riktigt finns VUXNA människor som inte begriper bättre än att de tror att allt det roliga som du skriver om i bloggen och de bilder du lägger upp är det ENDA som händer i era liv nu.

Läser man mellan raderna eller rent av använder det man har mellan öronen så begriper VARENDA vettig människa att hela livet vänds upp-och-ner när ens barn drabbas av svår sjukdom.

Det står helt klart och tydligt att dom här människorna INTE har ens en LITEN aning om vad det innebär att leva med den konstanta och intensiva oro som man faktiskt lever med när ens barn drabbas av en så allvarlig sjukdom som den Moa har.

Och det dras man med dygnet runt... vare sej man vill eller inte! Det är inget man kan "tänka" bort (så nu vet ni det, ni som inte visste det innan).



Att Moa mår bättre nu är fantastiskt och naturligtvis oerhört glädjande - men... alla som är/har varit i samma situation, eller kan försöka ana hur det är, förstår att livet är ljusår ifrån "som-vanligt"!



Jag tror tyvärr att det värsta som har hänt många av de beslutsfattande människorna är på sin höjd ett jättejättejätteont skavsår på hälen (aj-aj-aj).



Empati och medmänsklighet är en vara som det borde finnas betydligt mer av! Sunt förnuft och vanligt folkvett kommer man oerhört långt med.



Jag håller tummarna för att föreningen tänker till och fattar ett beslut så att ni kommer iväg på en underbar semesterresa och får njuta av varandra och värmen!



Och ja... AVUNDSJUKAN är verkligen förödande!!



Varma kramar! <3

2009-09-01 @ 14:01:07
Postat av: Vendela

Tycker mycket om det du skrivit! Underhållande att se lite nyttiga saker och inte bara det vanliga grejerna som man kan se om varje dag. ;)

2010-11-29 @ 13:37:05
URL: http://jade.se/paketresor/phuket

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0