Usch vilket svar....

12 Dec, Fredag, Igår kväll var vi och kollade in när Oliver gick Lucia med alla i årskurs 4, dom sjöng o spelade så fantastiskt bra, mycket bra allihopa. Oliver var tomte och det passade han till, han hade en kudde på sin mage som trillade ut och han hade då en egen lite show ang detta, byxorna trillade av honom och publiken fick sig ett gott skratt...

När vi lämnade barnen idag så var det luciafirande igen för 4:orna, då skulle hela skolan kolla in så duktiga dom var.
Idag var det sista dagen för Moa för denna terminen, hon fick med sig hem pepparkakor och dyl som gjort den sista veckan. För mig och Johan var det julklapps inhandling som stod på schemat, vi är klara för detta året och hoppas barnen blir nöjda och glada. Efter en dag på stan så känns det i hela kroppen, tur att det bara är Jul en gång om året.
Kvällen blev framför Tv:n och givetvis ska vi titta på Finalen i Idol 2008..


Oliver som tomte

Moa & Jessica

Oliver, Moa & Jessica

Pepparkaksbakningen i full gång


10 Dec. Onsdag. Har varit ganska orolig inför operationen som ska ske, så i förmiddags ringde jag dagvården och undrade om dom fått en dag Moa ska operaras, men ingen dag är ännu bestämd. MEN när ja kommit hem från jobbet så ringer Dr från Lund och meddelar att på Måndag ska Moa opereras i sin vänstra lunga, dom ville att vi skulle komma till Lund på fredag, bara ja o Johan för att prata med Thoraxkirurgen, men eftersom Moa genomgått en likadan operation i Juli 2007 så ansåg ja att det var onödigt att prata, vi vet ju hur det fungerar, så fredagen får vi till att inhandla våra julklappar som vi så ser fram emot.. Vi blir inlagda redan på söndag och sen blir det då op på måndag.
Det blir Moas sista skoldag på fredag för denna terminen, men när termin 2 börjar så är hon fitt för fight igen.
Har haft tusen tankar sedan i fredags då beskedet kom, och idag när Dr ringde så frågade jag en del ang röntgenbilderna, dom har jämfört båda lungorna och det ser annorlunda ut i hennes högra lunga där dom hittat den eventuella svampen, det ser inte ut som det gjorde i den vänstra där metastaserna satt, och det gjorde att en stor sten trillade ur hjärtat på mig, visst man ska aldrig vara säker på någonting förrän dom skickat detta till patologerna och fått konstaterat att det är svamp och ingenting annat.
Moa hade en rolig kommentar idag när ja berättade för henne att det blir operation på måndag, och dom skulle operera bort svampen, då säger hon::: Hur kan svampen hoppat in i min lunga!, ja va svarar man, hon tog det som en klackspark kan ja säga. Jag förklarade för henne hur allt skulle gå till och det ända hon sa va... ja ja ja ja ja, hon tyckte hon jag tjabbade för mycket....
Har under eftermiddagen haft besök att Jessika (resurs) vi har pratat om den eventuella behandlingen Moa ska ha och hur vi lägger upp hur Moa ska få skolundervisning då hon går på behandling för sin svamp. Vi snackade lite löst, för vi måste ha svar först vad det är för svamp och hur behandlingen ser ut. Hon bjöd på Moas bästa fika,,,,kladdekaka. Tack Jessica för du är så omtänksam, go och har ett så gott hjärta....



9 Dec, Tisd. Provtagning

Helgen har varit förhållandevis bra, det har varit mycket känslor som strulat runt i våra huvuden ang operationen, prover, julklappsinköp och mycket annat. Vår planering inför jul har ändrats så vi får försöka att göra så mycket som möjligt denna veckan om i fall att det blir operation nästa vecka. Idag har vi varit på CSK och tagit prover, vet inte när vi får svar på dessa. Som vanligt träffade vi på bekanta på CSK och då inte bara Clownerna Laila & Bönan. Först satte vi nålen, prover togs och sen drog vi nålen igen, snabbt o smärtfritt..
Moa har bara längtat tills idag, så hon fick träffa sina stora idoler Bönan & Laila, dom är så fantastiska dessa människor, dom gör verkligen att barnen tycker det är "roligt" att vara på sjukhus (iallafall Moa). Vi hade kunnat åkt hem vid 10 tiden men vid 12 fick ja med Moa hem. Hon skulle gärna vila stannat en bra stund till. Träffade även på Anna på lekterapin, och naturligtvis hann Moa o Anna spela en runda Pettersson & Findus innan vi åkte hem.
Var inom McDriven så Moa fick lite mat, hon var jättehungrig. Eftermiddagen kollade vi på Mamma Mia, hon sjöng som tusan, så en julklapp tror ja det blir, en karoeke så hon kan sjunga hur högt hon vill...

Här kommer lite bilder som togs på Moa & Clownerna




Bönan som stjärngosse & Laila som Lucia


Gruppkram

5 Dec, Idag när ja på jobbet så ringde Dr från Lund med besked från måndagens röntgen, inget vidare må ja säga. De två förändringarna som funnits i Moas vänster lunga "kan" vara svamp, och vad detta innefattar är att Moa måste operera även denna lungan. För att vara säkra på att det är svamp så väljer dom att gå in och plocka bort dessa "svampar", men dom kan inte vara 100% säkra på att det är svamp, men det liknar en typisk svampinfektion.
Varför får man då svamp i lungorna??? Om ja förstått rätt så kan det bero på att Moas imunförsvar har varit pressat i så lång tid, hon har gått på behandlingar sedan 17 juli 2007 tom 1 Okt 2008, (15mån) och åkt på infektion efter infektion. Om ni kommer ihåg sista infektionen Moa hade så hade hon dubbelsidig lunginflammation, men det märktes inte på henne.
Hur det ser ut ni i framtiden så ska vi på tisdag in till CSK för att ta blodprov genom porten, för att kolla att hon inte har svamp i blodet och för att kolla vilken sorts svamp Moa har, det finns många sorters svamp både allvarliga och mindre allvarliga, men vi märker inget på Moa, hon varken hostar eller är trött, och det är hur skönt som helst.
Följden på vad det är för en sorts svamp får vi veta inna operation hoppas jag, behandlingen på en svampinfektion kan vara lång, men Dr sa att det får svaret visa innan vi vet hur lång tid det tar..
Operationen blir garanterat innan jul, troligtvis iallafall, vi vet inte så mycket mer än detta.

Jag fick stanna kvar lite på jobbet idag, kunde inte köra hem med gråten i halsen, men mina underbara arbetskamrater stöttade mig till 100%, dom är så förstående och så härliga. Det var faktiskt rättså länge sedan jag grät sist så det var nog därför det kom endel idag, känslorna bara precis sprutar ur en, inget man ens kan motverka...

Vi var inte beredda på detta svar, så det kom som en chock för både mig och Johan, det känns inget vidare. Visst det vi absolut hoppas på är att det nu ÄR en svampinfektion och ingenting annat, men bara tanken på att ligga inne igen gör att man kommer tillbaka till den dåliga tiden i våra liv.
Var inne och kollade i juli förra året när Moa opererade höger lunga, då hon knappt använde smärtpumpen och dagen efter dom dragit dränen så åkte vi hem. Känner vi Moa rätt så går det bra denna gången också...

Berättade för Moa att hon skulle opereras innan jul, hon drog inte på smilebanden precis men kommentaren var att "ja vill inte vara vaken", vi skattade så. Talade om för henne att på tisdag ska vi in på CSK och ta prover, och då träffar vi nog på Bönan & Laila (sjukhusclownerna)  och då tjöt hon rakt ut, JJJIIIPPIIII...

Snacka om att har livsglädje, och en så positiv inställning till allt hon gått igenom, helt otrolig tjej.....Puss min prinsessa.

Vill tacka för alla fina kommentarer de senaste dagarna, ni är helt underbara. Som ni ser så kan livet förändras bara på ett samtal...

Kommentarer
Postat av: Therése

Stackars Moa. Nu får alla vi bloggläsare verkligen hjälpas åt att hålla våra tummar för henne så att hon inte blir sämre och att ni är hemma igen från sjukhus i god tid innan jul.

Kramar!

2008-12-05 @ 17:36:59
Postat av: Erika

jag tror allt kommer gå bra. Moa verkar vara en riktig kämpe och har hon tagit sig igenom så pass mycket klarar hon det med ! Hälsa henne det <3

2008-12-05 @ 18:41:28
URL: http://celsiius.blogg.se/
Postat av: Moa

inte vad ni och moa behövde nu :( USCH!

håller tummarna för att operationen går bra och att det är en svampinfektion och inget allvarligare (det är ju jobbigt nog). Moa är så stark, hoppar att hon återhämtar sig snabbt så det blir en fin jul!

KRAM!

2008-12-05 @ 20:28:51
URL: http://legobit.bilddagboken.se
Postat av: Natalie

Usch då. Hoppas att det inte är så farligt med svampinfektionen. Och hoppas att du opereras snart, så du får vara hemma till jul.



Storkram Moa! /// Natalie

2008-12-05 @ 21:08:59
URL: http://www.natta.bloggagratis.se
Postat av: kjerstin johansson

Hhoppas att det går bra ,jag har Er i mina tankar hela tiden. Jag blev så glad för den fina teckningen som Moa gjort till mig den sitter i receptionen .. Jätte Kram till er alla jag håller tummarna för Er.

kram från Kjerstin

2008-12-05 @ 21:22:26
URL: http://[email protected]
Postat av: [email protected]

ingenting som ni eller Moa behöver just nu när allt vart så bra!! men känner vi Moa rätt så går allt som på räls!!!

Kram på er

2008-12-05 @ 22:26:22
URL: http://morenitagirl.blogg.se/
Postat av: Lina

Hoppas verkligen att det går bra för henne på operationen.

Moa är en underbart SÖÖT unge så stark.

Önskar henne all lycka i livet

//MVH en 16 årig tjej som beundrar Moa och som kollar hennes blogg dagligen

2008-12-05 @ 23:04:54
Postat av: Johanna

Lilla Moa... Vilken duktig tjej du är, en tjej som ropar JIIPPIIEEE när du ska få träffa clownerna :-) Härliga unge!!!



Jag hoppas att det bara är dumma "flugsvampar" som sitter på lungan, för de kan doktorn förhoppningsvis skrämma bort *ler*



Njut av varandra och ha en fin helg tillsammans



STOR KRAM

2008-12-05 @ 23:56:43
URL: http://grynisen.bloggagratis.se
Postat av: Maria

Hej! Har följt er blogg ett tag nu och jag tror att er lilltjej är bland de modigaste jag hört talas om. Hon har verkligen livsglädjen som man önskar att alla har! Lycka till och hoppas att ni får en lugn och god jul! Kramar Maria

2008-12-05 @ 23:59:59
Postat av: David

Måste säga att även fast detta beskedd betyder fortsätt kamp, tårar och orolighet. Så är det fullkomligt otrolig att Moa kan lysa upp så för några sjukhusclowner, man blir rörd ända in i märgen. Ja, tycker absolut att du ska boka en massage, det är bra på många sätt. Du kopplar bort och ja, blir lugnar. Lite joga sådär. Min nacke känns mycket bättre nu!!



Ha en underbart helg!

KRAM DAVID

2008-12-06 @ 06:59:25
URL: http://therealcolombo.blogg.se/
Postat av: Åsa i Veberöd

Hej Moa!! Detta fixar du galant med den inställningen du har!! Busa ordentligt med clownerna på CSK nu, dom e roliga. Ge nu skiten i lungorna e käftsmäll så e du hemma till jul och kan mysa med fam. Trevlig 2:a advent!! Kram.

2008-12-06 @ 10:21:33
Postat av: sabina

Du lilla Moa ger mig kraft att orka vara positiv i min sjukdom, jag får oxå kämpa lite extra kring jul! Jag hoppas några söta clowner kan besöka mig med! Kram på er!

2008-12-06 @ 11:41:43
URL: http://mittlivsabina74.blogspot.com
Postat av: Jessica ( Ryans mamma)

Usch vad tråkigt med operation nu innan jul! Tur du är en sån tuff tjej Moa!

Önskar er en riktigt trevlig helg!



Kram Jessica

2008-12-06 @ 12:38:46
URL: http://ryan95.blogg.se/
Postat av: Lena

Jag har följt Moas underbara livsgnista och glädje under en lång tid på eran hemsida och jag förstår ångesten som kommer igen hos er. Men med denna underbara lilla tjejs livsglädje så går detta bra .

Kramar från mig i Kiruna

2008-12-06 @ 14:13:45
URL: http://www,fridatowe.bloggspace.se
Postat av: Helen (Antons mamma)

Hejsan Moa och familjen!!!!

Vad trist att det var svamp hon har....men skönt att det inte var något annat iallafall. Moa är en tapper liten prinsessa så detta klarar hon galant!!! Hon är en kämpe utan dess lika. Hoppas att ni har det bra annars!!!!! Saknar er!!!! Många kramar från mig och familjen

2008-12-06 @ 23:22:44
Postat av: Kajsa

Detta fixar hon galant!!! Tänker på er i massor och hoppas vi ses som vanligt den 23/12



Kram på er alla

2008-12-07 @ 09:17:37
Postat av: Cajsa

Hej på er!

Usch vilket tråkigt besked, fast Moa vi vet att du klarar detta galant, du är verkligen ett litet energiknippe. Lycka till nu med op, tänker på dig varje dag. Sköt om er nu och önskar er en trevlig andra advent.

Kram från oss i Borås

2008-12-07 @ 09:38:12
Postat av: Helen

Inte så roligt läsning, men vi håller tummarna så de blir blåa, det är kanske inte så allvarligt..Det är ju bara för underbart att läsa Moas kommentar om clownerna, jag kommer så väl ihåg när min flicka var sjuk, hon var då 11 år, hon ääälskade lekrummet och allt som hände på sjukhuset (förutom alla stick o.d.), det var aldrig att hon blev ledsen när hon skulle dit....barn e för goa när dom har den inställningen och det blir lite, lite lättare att vara mamma...Tänker på er, och hoppas på det bästa, kram från Helen i M

2008-12-07 @ 09:53:15
Postat av: Carina Jönsson

Håller alla tummar och tår för er, men glöm inte att Moa är ett kämpande litet lejon! Hon fixar detta också skall ni se, men givetvis förstår jag er oro. Man vill bara ha lugn och ro och leva ett "normalt liv" med en "normal vardag". Så märkligt att du skriver att Moa påbörjade sin behandling den 17:e juli 2007, det gjorde Andreas också.... Våra superhjältar!!

Önskar er en trevlig andra adventshelg.

Sänder er som vanligt många styrkekramar och varma tankar

Carina, Jan, Andreas och Emelie Jönsson

2008-12-07 @ 11:35:14
Postat av: Ingrid och Lars

Hej!

Moa är en stark och viljestark tjej och fixar detta också. Vi håller alla våra tummar för er.

Massor av kramar från Ingrid och Lars

2008-12-07 @ 12:52:53
Postat av: Emilia

Har följt bloggen ett tag och måste säga att ni har en helt underbar tjej med en sådan underbar livsglädje. Hoppas verkligen att allt går bra nu och att ni får en underbar jul tillsammans. God jul på er vi håller tummarna och hoppas på det bästa. Kram Emilia m. familj

2008-12-07 @ 16:38:38
Postat av: Therese

jobbigt :/

2008-12-07 @ 16:45:00
URL: http://onlythereseolsson.blogg.se/
Postat av: Jessica .B(Moa`s Skydds Ängel på skolan)

Hej på Er!

Gud vad jag har mått dåligt i helgen sen jag fick höra om operationen. Hoppas verkligen att det går bra med att få bort "svampen".

Tillsammans ska vi kämpa med att efterbehandlingen blir så bra som möjligt, och som jag sa i fredags Jenny så är jag flexibel av mig och ställer upp när som helst på Er.

Men nu ska vi se till att få en rolig måndag i badhuset och plaska med de andra barnen.

Så blir det naturligtvis en skojig dag för dig på tisdag med clownerna.

Ha en trevlig 2:advent så ses vi i morgon.

KRAMIZZ KRAMIZZ till hela familjen.

Jessica.B

2008-12-07 @ 18:45:15
Postat av: syren

Kram vill jag ge dig och hoppas verkligen att allt går bra för lilla Moa.

2008-12-08 @ 21:39:38
URL: http://www.metrobloggen.se/abc
Postat av: Moa

Hej

lite extra jobbigt att inte veta när allt blir av också, usch :(

hoppas att proverna är bra och att operationen blir av i någorlunda god tid innan julafton. kram!

2008-12-09 @ 21:39:48
URL: http://legobit.bilddagboken.se
Postat av: Helen

Vilken dag du har haft med Bönan och Laila och vet du jag har också fått träffa Bönan en gång men det var på en föreläsning (det kan mamma berätta för dig vad det är) super kul var det



kram på dig från Helen i Lomma

2008-12-09 @ 21:51:14
Postat av: Jessica ( Ryans mamma)

Håller tummarna och tänker på er inför operationen! När blir den? Fina bilder på Moa och clownerna, hon ser hur glad ut som helst ju trots det som väntar.

Hon är en tuff tjej, verkligen.

Förstår att ni har många tankar inför operationen, det är verkligen jätte jobbigt allt det där med operationer, oro osv. Inte vad ni behöver nu innan jul precis, men vad gör man?



Många kramar till er

Jessica

2008-12-10 @ 09:22:26
URL: http://ryan95.blogg.se/
Postat av: pia

ville bara tacka Moa för julklappen jag fick igår,den var jättefin.Hoppas verkligen att allt går bra så att du snart kan följa med hit o leka snart igen.



Kram till er alla.



PIA K.

2008-12-10 @ 15:53:07
Postat av: Eva från Landskrona

Lycka till på måndag!

Jag håller tummarna för att det ska vara en svamp "som hoppat in".

KRAM på dig Moa!!!

2008-12-10 @ 20:18:20
Postat av: Moa

haha, härligt att moa har den inställningen ;)

vad bra att ni fått en tid nu och att det är åtminstone nio dagar innan julafton och inte typ den tjugonde eller nåt sånt...

så skönt att det inte ser ut som det gjorde när det var tumörer, hoppas på att det är svamp och inget annat nu! ha en fin sista skolvecka (okej, två dagar kvar :p) innan jullovet moa, kram!

2008-12-10 @ 21:40:03
URL: http://legobit.bilddagboken.se
Postat av: Kristina

Tänker på er..Man har mycket att lära av barns inre styrka och livsglädje! Vad bra att du hinner hem och ställa ut gröt på trappan till tomten innan julafton Moa!

Kram på er i hela familjen!

2008-12-11 @ 08:35:20
Postat av: Helena

Ja du Moa hur har svampen hittat in i dig!!! Svampar skall man ha i skogen. Du kanske är en liten trollunge:))

Vi håller tummarna för att allt skall gå bra för er på måndag. Många kramar till er alla. Per,Helena, Rasmus och Alice

2008-12-11 @ 11:04:27
Postat av: Therése

Moa, lycka till på måndag. Du är en modig liten tjej och jag vet att du klarar av det här med. Ska du gå lucia på lördag? Glöm inte att lägga ut en fin bild på dig här i bloggen.

Kramizar från mig till dig, din bror, mamma och pappa.

2008-12-11 @ 11:39:52
Postat av: Petra Kvist

Hej på er

Jag sänder mina tankar till er, dom finns med alltid, jag tänker på Moa mycket ofta.

Ni är helt otroliga, vilka kämpar...det krävs en stark för att dra alla framåt. Jag har precis börjat grejja lite med "bloggande" och när jag tänkte på att man måste vara tacksam för saker i livet så kom jag direkt å tänka på ert barn, så jag lade till er blogg på min sida. Fler människor behöver påminnas om denna egocentriska vardag vi lever i.

Jag önskar er en god jul! Och Moa...hon ser ut som en ängel, ge henne en kram från mig, tja hon vet inte vem jag är men det kvittar... hon finns i alla fall i mitt hjärta.



Med kärlek



Petra

2008-12-11 @ 23:19:45
URL: http://www.petrakvistblogspot.com
Postat av: Louise

Underbart fina och goa Moa, vilke kämpe du är :)



Håller tummarna för att allt går bra på måndag!



Kram till er alla från Louise

2008-12-12 @ 13:06:03
Postat av: Cajsa

Hej!

Kommer att hålla tummar och tår för att op går bra på måndag kommer inte kunna följa bloggen på en vecka , jobbigt men så snart vi är hemma igen så det första jag gör är att starta datan. Hoppas julklappshandeln går bra och Moa ha en riktigt bra Lucia och krama om hela familjen.

Kram på er! Boråsarna

2008-12-12 @ 14:19:06
Postat av: Madelene

Hejsan!



Många tankar till denna starka tjej & hennes familj!!!



KRAM.

2008-12-12 @ 18:28:42
Postat av: Jessica ( Ryans mamma)

Önskar er en trevlig helg och hoppas att ni kan njuta av den trots det som väntar på måndag! Måste vara skönt att vara klar med julklapps inköpen! Jag är inte riktigt klar än men ska ta det en dag i veckan.

Kommer att tänka extra mycket på er på måndag.



Kram till er alla



Jessica

2008-12-12 @ 21:18:44
Postat av: Therése

..då i vårt mörka hus skrider med tända ljus - sankta lucia, sankta luciiiiaaaa. :-)



Hoppas att ni alla får en riktigt härlig dag hemma idag. Moa, ska du lussa idag?



Kram!

2008-12-13 @ 13:44:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0