21 Mars 2008 Ett år sedan det hemska beskedet

317238-220

Beskedet kom idag för ett år sedan, efter denna dagen har livet inte sett normalt ut.
Alla dessa sjukhusbeskök, sömnlösa nätter, oroande besked, alla behandlingar, infektioner,
Ja, vad ska man säga, när vi snackar om det kan man ej förstå var tiden tagit vägen.
Det har varit ett år som  man aldrig i sin vildaste fantasi kunde föreställa sig, denna ständiga oro,
alla negativa svar vi fått, men som idag vi ser "lite" ljusare på.
Att inte veta hur allting går, att bara tänka dessa fruktansvärda tusen frågor som ploppar upp inom oss,
alla frågor vi ställt, som ingen kan svara på.

Från att Moa varit en liten blyg tjej, är hon idag en tjej med mycket djävlari namma, hon är stark, envis och har ett
humör som heter duga, men det är vi bara glada för, det kommer hon långt med idag.
Moa är även idag en tuff tjej med en smärtgräns som är enorm, inga beskymmer är för stora för henne.
Hon har idag gått igenom 5 operationer, 13 tunga cellgiftsbehandlingar, 30 ggr i strånlningsmaskinen, alla infektioner hon åkt på, alla nålsättningar, alla sövningar (ca 55-60st), sticken i fingrarna, cellgifterna i ryggen och alla sondsättningar som idag är vardagsmat för Moa.

Det finns ett ord som vi kan beskriva Moa med, ordet är UNIK

Under detta året som gått lever vi ett helt annorlunda liv, vi tar dagen som den kommer, det finns inget som säger
att vi måste längre. Vi sätter mer värde på det liv idag. Vi försöker så gott vi kan att ha en så normal vardag som
möjligt, inte alltid lätt men vi gör så gott vi kan o orkar.
Visst, vi har mycket motgångar, usch ja, men ser vi resultatet idag så har motgångarna stärkt oss,
att orka gå vidare.
Vi har under detta år varit med om mycket glädje men även mycket sorg.
Glädjen av ett positivt besked gör att vi orkar att kämpa vidare med alla beskymmer vi haft o fortfarande har....

Vi vill med ett stort HJÄRTA tacka alla som hjälpt oss igenom detta året

Mormor & Morfar, Farmor & Farfar
Släkt & Vänner
Grannar & Arbetskamrater
Mats-Åke & Petter med company
Pernilla m familj

Alla bloggläsare som stödjer oss dagligen med alla kommentarer

HADE VI INTE HAFT ER SÅ HADE LIVET INTE VARIT LÄTT ATT LEVA

317238-216


317238-219

MOA

Du är stark
Du är en kämpe
Fortsätt kämpa, för det gör vi
både i motgång och medgång
Ge aldirg upp,
det ska inte vi
Du står alltid vid vår sida,
vi står alltid vid din
När du är ledsen, så är vi ledsna
När du är pigg, är vi pigga
Där är alltid den finaste Moa man kan tänka sig,
envis som synden, stark som en oxe,
en kämpe som aldrig ger upp
Du är den bästa "lillasyster" Olli kan tänka sig
Du är den bästa "lillmatte" Kellie kan tänka sig
Du är allas pärla, med ett gnistrande tandlöst leende,
ögon som tindrar, och läppar som alltid ler
Du har en energi, som ingen annan har
Du har en otrolig styrka och en vilja som ingen annan har
Du är allt för oss
Du betyder allt för oss, för du är alla vårans Moa

Vi älskar dig,

Mamma, Pappa, Oliver & Kellie

317238-221

Kommentarer
Postat av: Johanna

Oj... redan ett helt år. Ofattbart vad tiden rusar iväg.

Tänk vilken förändring ni har gått igenom, precis som du skriver. Allt Moa fått uppleva och bara fått acceptera, sådant som många barn aldrig får uppleva, det är vardag för Moa.

Ni har en fantastisk Moa, en sådan styrka, glädje och envishet, det har jag förstått genom bloggen med text och bilder.

Tack för att ni delar med er av er kamp och vardag. Jag följer varje steg i bloggen, dag för dag...

STOR KRAM och GLAD PÅSK

2008-03-21 @ 07:42:13
URL: http://grynisen.bloggagratis.se
Postat av: Jessica ( Ryans mamma)

Vad fint skrivet! Ja gudarna ska veta så mycket som kan hända i ens liv på ett år! Det är tur att man inte vet vad som väntar bakom hörnet ibland! Men som du skrev så stärker det en mycket med och man får helt andra värderingar i livet! Inget ont som inte för nåt gott med sig också! Moa är verkligen en stark tjej och en riktig kämpe!
Kram till er
Jessica

2008-03-21 @ 07:46:06
URL: http://ryan95.blogg.se
Postat av: Elisabet Roslund

Jag som bara är en "bloggkompis" känner sååå mycket för er och tycker att ni är sååå beundransvärda allihop. Jag kan förstå att ni har en stor skara släkt och vänner som finns där när ni behöver dom. Fantastisk människor är ni allihop.
Moa, du är en liten solstråle som finns där hela tiden och lyser upp allas tillvara. Fortsätt med det. Du kommer att värma mångas hjärta.
Kram/Elisabet

2008-03-21 @ 08:18:58
Postat av: krister pappa till trinity

så vackert skrivet..
jag håller med när du skriver att moa är unik..
hon är stark den lilla busan
vet hur det känns med all oro och alla frågor då vår lilla prinsessa oxå har massa sjukhusbesök o oprationer.. kan bara säga som så att all personal i lund på BUS är helt underbara..

hoppas vi kan träffas en dag där uppe..

många kramar från oss

ps glad påsk

2008-03-21 @ 09:14:52
URL: http://theloveoftrinity.blogg.se
Postat av: Helen

Hej Jenny
Fortsatt styrka och kraft till dig och till er
andra NI ÄR EN FANTASTISK FAMILJ med mycket ork kvar. Tittar till er ofta.
Det var jätte gulligt av någon Helen som skickade saker till barnen men det var inte jag från Lomma och därför ska jag inte ta åt mig äran, ville bara säga det, så Helen som har gjort det inte ska känna sig förbisedd på något vis, eller orättvis behandlad eller hur man nu kan säga.
Nu önskar jag er alla en trevlig påsk
kram Helen i Lomma

2008-03-21 @ 09:27:27
Postat av: Lisa (okänd läsare)

Åhh så bra skrivet! Så mycket tankar ni väcker hos oss andra!Ska själv genomgå en mindre operation snart och har varit nervös men när jag läser er sammanfattning om vad Moa tagit sig igenom så får jag enorm styrka. Om en så ung tjej har modet att fixa allt det där ska ju inte jag gå och vara nervös för att de operera mitt knä. :-) Man fårt lite nya perspektiv!
Ni ger oss nadra styrka och positiva tankar, tack!

2008-03-21 @ 14:01:33
Postat av: Kajsa

tårarna rinner och rinner. Ni är såååå otroligt starka, man har oanade krafter när det gäller ens barn. Tänker på er varje dag!
Vi kan väl höras av om nästa vecka, Oliver får gärna komma hit om han vill.

Glad Påsk på er

Kram kusin Kajsa med familj

2008-03-21 @ 14:21:31
URL: http://parlugglan.blogg.se
Postat av: Carina Jönsson

Såå fins skrivet av dig Jenny, en tår trillar ner på min kind. Jag känner så väl igen mig i det du skriver även om Andreas behandling var betydligt kortare, så vet vi... Du har så rätt, när allt känns som värst, så konstigt nog, plockar man fram mer kraft, varifrån vet jag inte, för man måste fixa detta, man har liksom inget val. Man slåss för sitt barn, man kan aldrig bli starkare än då, för det är ju det bästa som finns i livet. Livet, ja visst får man ett annat perspektiv på det efter att ha varit med om att ens barn/tonåring har haft cancer. Man lever här och nu. Dom är våra hjältar!! Dom är helt otroliga!! Unika!!
Andreas åkte till Irland i lördags, han skall vara borta i tre veckor, kommer hem den 5/4, vi saknar honom förskräckligt. Man han har det bra och trivs som fisken i vattnet. Vi är såå glada för hans skull. Han har verkligen kämpat! På måndag åker vi andra tre iväg till Cypern på en vecka, skall bli skönt med sol, bad, och avkoppling förhoppningsvis. Emelie har påsklov nästa vecka. Vi håller alla tummar och tår för solstrålen Moa. Hoppas också att Oliver har det bra i skolan nu!
Vi önskar er en riktigt skön Påskhelg, ät massor av godis och njut.
Sänder er massor av kramar och varma tankar
Carina, Jan, Andreas och Emelie Jönsson

2008-03-21 @ 16:19:16
Postat av: madelene

å vad fint skrivet =)

2008-03-21 @ 16:22:57
Postat av: Ann-Sofie Nilsson

Vi önskar er en riktigt skön och Glad Påsk. Ni är helt fantastiska. När det gäller sina barn, som är det käraste man har, då klarar man mer än vad man tror. Ge Moa en stor KRAM från oss. Vi håller tummarna och önskar av hela vårt hjärta att allt skall bli bra till slut. Många kramar från Ann-Sofie och Lars-Göran.

2008-03-21 @ 16:59:07
Postat av: Anonym

Hej! En snöig påskhälsning från oss kramar fam Lindh och Marken

2008-03-21 @ 17:23:02
Postat av: Eva Trulsson

Glad Påsk!

2008-03-21 @ 18:52:52
URL: http://metrobloggen.se/abc
Postat av: Sofi

Så fint!!!!

2008-03-21 @ 21:14:32
Postat av: Linda

Hej! Halkade in här på bloggen av en slump och har läst igenom nästa alla inlägg. Finns inga ord att beskriva hur ledsen jag blev för eran skull. Både Moas och för er familj.
Min pappa fick cancer för 2 år sen, så jag vet hur det är att vara familj till någon som är drabbad. Inte nog med all oro man känner, så det som jag tyckt har varit jobbigast är att behöva stå bredvid, utan att kunna göra ngt. Se ngn lida så mycket, som man älskar så högt, den känslan går inte att förklara i ord.
Ville bara skriva att du verkar otroligt stark, även Moa och hela eran familj!
Jag tänker på er, tittar in här lite då och då, och hoppas att allt går kanon för er!
Varma hälsningar Linda

2008-03-22 @ 01:01:41
Postat av: Gunilla

Jättefint skrivet.Att ett år kan förändras så drastiskt.Denna söta Moa är unik,men inte bara hon ni är åxå unika ni delar med er av ert liv till kända och okända människor.Jag är okänd för er men ni berör verkligen mig tänker ofta ofta på er.
Hoppas ni får en mysig påsk massor med påsk kramar till er.Moa du söta tjej du får en riktig bamse kram...KRAM...

2008-03-22 @ 07:04:00
Postat av: Agneta

En Påskhälsning från Fam.Olsson i Osby

2008-03-22 @ 11:49:06
Postat av: Cajsa

Hej!
Skickar en solig och kall Glad påsk!
kram från oss i Borås.

2008-03-22 @ 12:23:51
Postat av: Moa

Tänk vad ett år kan göra med livet...
Ni är så otroligt starka,
Moa, mamma, pappa och Oliver
Kämpa på och GLAD PÅSK!

2008-03-22 @ 12:56:18
URL: http://legobit.bilddagboken.se
Postat av: Helen (Antons mamma)

Hejsan!!!!
Ville bara skriva att vi tänker på er!!!! Måste vara en tuff dag för er!!!! Hoppas vi ses snart igen!!!!
Kramisar
Hälsa moa

2008-03-22 @ 18:21:10
Postat av: Jessica (dagis fröken)

Hej!
Det är helt otrolgt 1 år sen vi träffades utanför
kiosken i Hanaskog. Ni var på väg till sjukhuset
o jag till jobbet. Inte trodde väl jag att det
skulle bli så här tokigt....
Måste bara säga att ni är otroligt starka(beundransvärt)som håller ångan uppe.
Önskar Er all lycka nu fram över och
hoppas på ett bättre år.
Många Påsk Kramar från Jessica

2008-03-23 @ 08:30:33
Postat av: Ann

Jag glömmer inte heller dagen för ett år sedan.
Året som varit har gått både fort och sakta.
Trots detta hoppas jag påsken varit bra för er med många ägg!!
Sköt om och tusen kramar till er alla och ha' det så bra ni bara kan ha det.
Kanske vi syns i Åhus på onsdag??!

2008-03-24 @ 09:33:29
Postat av: Mia Olofsson, Lönsboda

Hej Jennie med familj..
Har suttit en god stund o läst o läst.. Det är för mig en gåta hur ni klarar detta.. Jag vet av egen erfarenhet(Felix) hur mycket man klarar, men för detta har jag inga ord.. Jag kan bara hoppas att detta går bra, hon verkar ju vara en riktig liten kämpe, er Moa.. Jag förstår precis hur du tänker om ditt samtal med läkaren idag, mindre goda nyheter är bättre än inga alls.. Ovissheten är det värsta som finns. Kämpa på alla ni nära till Moa, det är även ni som är unika!! Kramar Mia (Vi ses säkert i sommar när våra grabbar spelar boll!!)min mail: [email protected]

2008-04-18 @ 19:52:49
Postat av: evelina

Jag hoppas över hela mitt hjärta att lilla Moa fixar detta. Har suttit här i timmar nu läst egenom varje ord du skrivet.tårarna ringer inte bara för de är hemskt att en liten flicka skall gå igonem detta utan också glädje tårar för hon är en sån kämpe. Ni är hela underbara, er kämpa glöd bara lyser fortsätt så för då kommer allt gå mycket bättre. Jag håller mina tummar varje dag. Jag läste om er i tidiningen. Jag har ett Moa ljus på mitt rum som jag tänder varje dag för att ge er allt lycka i världen att Moa slipper lida mer.

Jag känner er inte men,jag vet Moa fixar detta.

jag tänker på er Evelina 17 år skåne .

2008-05-11 @ 19:40:45
Postat av: Jonas

Hej på er.

Jag känner verkligen med er, jag lever själv i samma situation, min nu 4 åriga dotter har hjärntumör och vi slits på samma sätt som ni mellan hopp och förtvivlan.

Vi har kämpat sen april 2006 och fortsätter så mycket vi bara orkar.

Kram från Olivias pappa.

2008-06-05 @ 13:50:55
Postat av: //K :-)

Ni är starka HELA familjen!!! tårarna rinner i floder nerför mina kinder, känner så för Er och önskar det fanns något jag kunde göra för att hjälpa er i Er kamp mot denna grymma sjukdom.



Du har säkert skrivit det någonstans, men jag har inte hittat det, får jag fråga:

Vad är det för cancer er fina dotter har?



Många styrkekramar, jag ska be för er och er lilla oskyldiga otroligt starka o unika Moa

Kämpa kämpa på!

2008-06-05 @ 20:02:07
URL: http://kschokladask.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0