Hemma igen, usch vilken pers

30 Januari

Idag kom vi hem igen från Lund, efter några intensiva dagar med lite sömn och mycket smärta.

Dagen då vi kom ner till Lund hände egentligen inte så mycket mer än att vi pratade med toraxkirurgen om hur operationen skulle gå till och vad som var på gång. Dr sa att det kunde bli en riskfylld operation, den metastasen som sitter vid hjärtat är väldigt svår att plocka bort därför att den sitter så illa till dvs nära stora blodkärl och dyl vid hjärtat, han gav sig inte på den om han inte kände att han kunde med all säkerhet, han skulle ta så mycket han kunde, när jag önskade honom lycka till kom mina tårar för första gången på detta besöket. Under eftermiddagen var vi på lekterapin och gjorde änglar, en annan tjej vid namn Emilia hjälpte också till.



Vi gjorde lite pyssel under kvällen, present från Kenneth på KvP

Operationsdagen kom då Moa kände att det var något på gång, det märktes inte direkt på henne att hon var orolig, för alla förberedelser gick hur bra som helst. Vi lämnade över vår älskade dotter i andras händer och hoppades att allt skulle gå bra. Efter 4 timmar dvs vid halv ett var hon klar med operationen, innan vi hann upp till uppvak kom doktorn och pratade med oss, kunde varit bättre besked, han kunde inte ta bort så mycket från hennes lunga för där fanns så mycket smått skit i både lungan och lungsäcken, han gav sig inte heller på den metastasen som satt illa till, hela världen rasade. Han tror inte att kirugi är Moas sak, han tror då hellre på cellgifter och strålning. Vad fan tänker man och hur tar man sådana här besked IGEN.... Jag vet fan inte, allt bara blev för mycket.

Moa var kommen när vi såg den lilla älskade tjejen i sängen på uppvak, hon hade en grön operationsmössa på sig, och det första ja sa var Varför har hon den, hon såg så konstig ut med denna mössa, det var inte Moa som låg där, mina tårar sprutade, Varför , Varför i helvete ska hon behöva genomlida detta när hon inte är äldre.
Jag fick en mindra panikattack och fick ha lugnande medel för att överhuvudtaget kunna sitta bredvid henne under de 4 timmarna vi var tvugna att vara på uppvak. Personalen på uppvak som vi idag känner är så enormt goa människor, dom tog inte bara hand om Moa även hennes mamma o pappa.. Tack till er, ni är så underbara..


Moa fick beslutsångest vilken utav oss som skulle följa med in när hon skulle sövas, men det blev till slut pappa för han orkar bära henne ända in till op rummet


Röntgen ska tas innan vi fick ner på avdelningen



Moa hade ont och fick givetvis medicin för detta, men det ända hon ville var att komma ner på sitt rum igen på avd 64 där kunde hon mer koppla av, hon sov det mesta, men när klockan blev 23.00 då det var min tur att sova piggnade hon till, Johan hade då gått till sitt rum på anhörighotellet för att sova, Moa ringer honom kl 23.30 och frågar vad han gör, då var hon så pigg. Vid halv ett somnade vi båda men vid 03.00 vaknade jag av att hon gämrade sig, ja steg upp och märkte då att hon hade feber, den steg under natten och vid halv fem hade vi kopplat på både antibiotika och syrgas så hon fick lite hjälp.

Fredag blev vi väckta kl 8 av personal som gav mediciner, Johan kom även han. Jag var väldigt yr och kände mig allmänt konstig i hela kroppen, mådde helt enkel skit, min yrsel ville inte släppa, en SSK tog trycket på mig och sa att det var okej, medans en annan sa att ja hade lågt tryck, ja ja skit samma, man ska inte gnälla.
Moa var pigg i mellanåt och hon åt och drack, vi tog röntgen på lungan som hade varit under drän hela natten, svaret på röntgen såg bra ut så efter middag fick hon ett litet rus igen av narkos och dom drog bort dränet på henne. Hon hade då legat på rygg sedan operationen och inte rört sig någonting, så det första hon gjorde var att lägga sig på höger sida och hon somnade och sov i över 3 timmar, det riktigt märktes på henne att det var en befrielse att bli av med dränet, själv la jag mig och sov även jag.

På kvällen var hon uppe och gick, hon fick antibiotika, perfalgam och morfin vid behov. Natten blev lite lugnare då även febern hade sjunkit betydligt, vi kollade på Lets dance sen var det natti natti för oss alla, det har varit några intensiva dagar med många tårar och mycket oroväckande besked..


I väntan på hemkomst, vi sitter och gör lite läxläsning

Har inte kunnat skriva förrän nu, blogg.se  s server har inte fungerat och jag har inte haft någon chans i Lund att ha tillgång till data, den som var på rummet fungerade inte, som jag trodde.

Nu har jag uppdaterat er alla bloggisar, inget roligt att läsa, men vi tar nya tag och SKA bekämpa denna djävla sjukdom, Moa är en stark en rackare och har visat och lärt oss vad kämpa är, så det kommer vi att fortsätta med.

Kerstin Johansson i rec i Lund ta kontakt med mig så ja kan skicka ägget till dig, ja ska försöka på måndag att ringa till dig så jag får din adress, ville inte lämna den där vi sa, för dom jobbar ju inte på helgerna....


Kommentarer
Postat av: KATTA

Hej på er!

Det var ju inga positiva svar ni fick men som du säger är Moa en stark rackare,hoppas verkligen att

de kommande behandlingarna kan hjälpa henne.

SKICKAR MASSOR MED STYRKEKRAMAR till hela familjen

ni får verkligen kämpa allihopa.

Moa kan vara glad som har en sån fin familj runt sig.

KRAM jag håller tummarna för Moa framöver.

ps.din yrsel kom säkert av ångesten jag lider själv av panikångest o då är yrsel vanligt speciellt vid påfrestningar som du får genomgå ,DU ÄR ENORMT STARK som klarar detta ds.

2010-01-30 @ 22:23:17
Postat av: Elisabet Roslund

Jag läser..jag tänker.. stackars Moa, stackars er. Jag vet hur allt känns. Kan bara hoppas att det en dag ska vända till allt det positiva. Ge aldrig upp!

Kramar om Moa Kramar om er alla/Elisabet

2010-01-30 @ 22:24:14
Postat av: Lina

Jag tänker på er.. hoppas allt blir bra.

2010-01-30 @ 22:25:50
Postat av: Jessica M

Tänker på er från både Knislinge o Indien kramar fam Marken o Lindh

2010-01-30 @ 22:27:13
Postat av: Pia-Lena o Magdalena

Vi har tänkt så på Moa hur det gått o även för er. Moa är en stark kämpe o hon klarar säkert detta oxå. Magdalena sa idag att Moa skulle blivet svensk hjälte för hon om någon kämpar starkt. Jag skall visa fler era änglar för dom är så jätte fina visade min mamma dom idag o berättade om Moa..



Skickar en bamsekram till er alla..

2010-01-30 @ 22:57:58
Postat av: Cilla

Ni är så imponerande att jag saknar ord!

Kramar från Cilla i Sydney

2010-01-30 @ 23:02:02
Postat av: Moa

FAN vad ledsen jag blir rent ut sagt! Men Moa är jättestark och klarar det här! Även om det får bli med strålning istället. På något sätt hade man ju hoppats att det skulle vara "lättare" att ta bort en metastas vid lungan än en som sitter i hjärnan (eller nacken i moas fall) men hjärtat är ju som sagt där istället...

Yrsel och känna sig konstig i kroppen låter som ångest.

Många kramar till hela familjen!

2010-01-30 @ 23:46:47
URL: http://legobit.bilddagboken.se
Postat av: Ulrika

Vad skönt att läsa om er igen... Har varit inne varje dag för att se om något nytt har hänt... Man vet inte om man ska vara glad eller ledsen.. Det måste vara så otroligt jobbigt att hela tiden kastas från hopp till förtvivlan.. Men när man läser det du skriver så låter det som om du är van.. Det känns ju helt otroligt.. Detta är inget van ska vara van vid.. Helvete!!! Fan det är 2010 ska ingen hitta något snart som kan ta bort denna skit sjukdom.. Man blir arg.. INGEN ska behöva genom lida detta INGEN... Men ge inte upp kämpa ni är så modiga och starka som kämpar.. Ge er kära Moa en kram från en två barns mor som känner att jag vill stöta er i eran kamp.. Ps.. Jag är fortfarande nyfiken på dessa änglar.. Var hittar jag dessa??? Är det pengar som går till barncancerfonden eller till Moa.. Jag vill vara med.. Sov gott I kväll så kramar vi alla som vi älskar lite extra....

2010-01-30 @ 23:53:14
Postat av: Lena i Lyckebo

Nääää, det är bara så grymt, jag lider så med er och all ångest. Det är bara för mycket och jag önskar verkligen att det ska vända för lilla underbara Moa. Bort med alla hemskheter och fram med det fina i livet.

Styrkekramisar och alla mima tummar hålls hårt för er, underbara kämpar<3<3.

2010-01-31 @ 00:05:00
URL: http://fridatowe.bloggspace.se
Postat av: Kristina

Vill sända er styrkehälsning från en bloggläsare

2010-01-31 @ 00:37:53
Postat av: Carina

Mina tankar är hos er - Moa har varit jätteduktig, hon är en riktigt sann kämpe. Håller både fingrar och tår att den j...la cancern släpper sitt grepp om er underbart fina flicka.

2010-01-31 @ 08:09:56
Postat av: Carina Jönsson

Hej på er, har varit inne på bloggen hundratals gånger känns det som, ni har en helt ofattbar kämpe till dotter (och son givetvis!), inga bra nyheter att inte skiten kunde opereras bort, men Moa fixar detta också.

Ni är hela familjen några otroliga kämpar, kan inte fatta att det är tre år sedan till sommaren som vi träffades på barnonkologen... Vi håller alla tummar och tår att allt skall gå bra, vi har alla fyra pratat om er jättemycket här hemma de sista dagarna.

Sänder er massor av styrkekramar

Carina, Jan, Andreas och Emelie Jönsson

2010-01-31 @ 10:03:53
Postat av: milo

Hej fam Henriksson, just som du skrev ingen rolig läsning, vi som höll tummarna så hårt. Det finns ingen Gud, jag har slutat tro på honom efter detta inlägg. Vi tänker på er och lider med hela familjen. Håll ut,kram Milo o Lasse i färlöv.

2010-01-31 @ 10:31:12
URL: http://milogottfridsson.blogg.se/
Postat av: Marie

Tänker på er och hoppas allt blir bra. Idag har jag köpt en ängel.

2010-01-31 @ 10:57:47
Postat av: Linda

Ibland undrar man hur livet är uppbyggt. Känns inte rättvist alls!

TÄnker på er!

Styrkekramar

Linda

2010-01-31 @ 11:15:54
Postat av: Therése

Kram till Moa och hela familjen. <3 :)

2010-01-31 @ 11:46:49
Postat av: Cajsa

Varför, varför, finner inga ord för vad ni går igenom. Livet är så oerhört orättvist. Skönt ändå att ni kommit hem igen till ert eget. Kämpa vidare lilla Moa du kommer fixa det här, men den styrkan och viljan du har. Krama om varandra. Tänker på er varje dag, önskar att jag bott närmre vill så gärna träffas. Många kramar Cajsa m familj

2010-01-31 @ 11:56:50
Postat av: kerstin johansson

Hej

Vad glad jag blev när jag läste att ni har fått komma hem. Men ni kunde ju fått ett bättre besked, livet är verkligen orättvist. Kämpa på Moa, du finns alltid i mina tankar även övriga i familjen.



Jag skickar en baaaaaaaaaaaaaaaaaamsekram till er alla

Kerstin

2010-01-31 @ 13:17:01
Postat av: Karin/Isabelles mamma

Gode Gud..Hur får det fortgå? Hur ska ni finna styrka? All ork man måste ha för sitt barn,,sina barn och resten av alla omkring en.

Jag beundrar er alla.

Ett tips från en annan inlagd flicka: De(läkarna) hittar alltid på nåt!!

Styrka till er. Och en jättestor till Moa!

Karin m fam

2010-01-31 @ 14:23:33
Postat av: Anonym

Gode Gud..Hur får det fortgå? Hur ska ni finna styrka? All ork man måste ha för sitt barn,,sina barn och resten av alla omkring en.

Jag beundrar er alla.

Ett tips från en annan inlagd flicka: De(läkarna) hittar alltid på nåt!!

Styrka till er. Och en jättestor till Moa!

Karin m fam

2010-01-31 @ 14:25:16
Postat av: Annette

Vi har tänkt på Er varje dag och hållt tummarna att operationen skulle gå bra. Moa är en superkämpe! Ni andra också! Må all lycka komma till Er NU! Stora styrkekramar från oss.

Annette (Elias mamma) med familj

2010-01-31 @ 15:52:43
URL: http://edengrand.blogspot.com
Postat av: Carin

Kämpa på! Har gått igenom samma sak, vet hur det känns!

Kram på er!

2010-01-31 @ 16:26:54
Postat av: Maria

Det smärtar så att se Moa ledsen på bilderna. Att se sitta barn lida, det är så fruktansvärt. Moa är en riktig kämpe och ni föräldrar också. Många varma kramar till er. /Maria mamma till Victoria och Marcus

2010-01-31 @ 17:30:12
URL: http://familjenmangelin.blogspot.com
Postat av: Åsa

Hej,

vad ledsen jag blir att höra att operationen inte blev som det var tänkt. Hoppas de kan stråla nu! I Lund finns ju mycket fin maskin för att göra komplicerade bestrålningar, en sk tomoterapi maskin. Man ser när pappa bär henne till op hur lika de är. Åh jag önskar er all kraft. Kram Åsa

2010-01-31 @ 18:00:07
Postat av: Cilla(Evelinas mamma)

Hej familjen Henriksson. Har tänkt på er och speciellt lilla Moa dessa dagarna och har väntat på ett inlägg från er.Det känns ju tråkigt att operationen inte blev som den va tänkt men man får hoppas att läkarna tog det bästa beslutet.Moa är stark och kämpar på vi tänker på er ofta.verkligen starka bilder från lund,man är tillbaks där igen känns det som....men tyvärr inte.

Kram på er/ Cilla

2010-01-31 @ 20:23:07
URL: http://prinsessanevelina.blogspot.com
Postat av: Helena

Hittar inte ord för vad man känner... förstår verkligen att ni har det skitjobbigt...

2010-01-31 @ 21:02:25
Postat av: Ingrid och Lars

Denna lilla Moa, vilken styrka hon utstrålar.

En riktig kämpe. Vi beundrar henne och Er allihop

för allt ni går igenom. Vi önskar Er allt gott som bara finns.

Kramar Ingrid och Lars

2010-01-31 @ 21:20:11
Postat av: Helen

Jag har tänkt så mycket på er de sista dagarna...tack för uppdateringen! Men jag hade hoppats att dom kunde ta allt...jag skickar riktigt varma styrkekramar till er alla fyra..kämpa på, lilla Moa! Jag beundrar dej...kram från Malmö

2010-01-31 @ 21:22:26
Postat av: Hanna 7 år

Vi tänker på dig Moa! Vi vill gärna beställa två änglar av dig!

2010-01-31 @ 22:29:58
Postat av: Sari

Det gör så dj-vla ont att läsa detta....Hemskt ...finns inte ord för vad jag tycker om allt detta....Moa är helt fantastisk tjej...Vad mkt hon(ni) går igenom.Som du skriver....va f-n...detta ska hon(o andra )inte gå igenom.......Önskar er all lycka ni kan få.Tänker så ofta på er ska ni veta...Stora stora styrkekramar från mig & Pontus

2010-01-31 @ 22:50:15
URL: http://tuulikki.blogg.se/
Postat av: Anja

STYRKEKRAMAR till er ALLA från en trogen bloggläsare

2010-02-01 @ 09:38:38
Postat av: Lotta Nyström

Hej på er!



Har tänkt på er sen ni åkte in till sjukhuset! Trist med detta hemska besked. Men, men på något sätt fixar er fantastiska Moa detta!



Styrkekramar och massor av kärlek till er.

2010-02-01 @ 11:12:37
Postat av: Jessica Blennborn (Moa´s skydds Ängel)

Min goa lilla Moa vad du får utstå mycket :(

Du är verkligen en kämpe och jag fattar inte var du får all din energi ifrån? Du var så pigg igår när vi var hos dig, jag och mina barn. Alla 3 barnen tyckte det var roligt att få träffa dig o Oliver, och det var kul med kurragömma också.

Sitter och ska beställa mer material till änglar så vi kan göra flera. Det går ju så bra att sälja dem och nu brinner jag ännu mer för att göra fler änglar så vi får in massor med pengar till barncancerfonden. De bara MÅSTE hitta "rätt" medicin till dig gumman. Så gör nu vad ni kan alla blogg läsare och hjälp oss så vi får sälja så många som möjligt. Allt för att rädda lilla Moa.

Vi ses nog i eftermiddag Moa.

Kramizz från Jessica, Oliver, Felix o Elliot.

2010-02-01 @ 12:02:34
Postat av: görel

Följer Er kamp mot sjukdomen. Varje frisk dag är en bra och lycklig dag!!

2010-02-01 @ 12:20:45
URL: http://lyckansmamma.blogg.se/
Postat av: Malin

Sänder över all kärlek till er!!!! Önskar er all lycka i er kamp!

2010-02-01 @ 12:26:53
Postat av: Anonym

Lilla hjärtat! Du är den tappraste jag känner! Och du har verkligen världens finaste föräldrar och storebror.

Både jag och min familj följer och tänker på Dig och din familj och skickar All kraft som vi har.



♥Sonja A med familj

2010-02-01 @ 14:04:40
Postat av: Ulrika

Moa´s skydds ängel.... Var kan jag hitta änglarna att köpa?? Vad gör jag hur gör jag??? Snälla svara någon

2010-02-01 @ 18:26:52
Postat av: AK

Moa lilla - det finns få personer jag beundrar så mycket som dig och din familj. Vilken skit du får genomlida men jag vet att du kommer bli bra! Kämpa vidare och låt 2010 bli det år du får börja en ny del av ditt friska liv! Självklart blir det så! Stora styrkekramar från mig. Och ALLA där ute - KÖP änglar!! Dom är så vackra och så uppskattade och dom hjälper till!

2010-02-01 @ 20:25:01
Postat av: marianne

Så svårt ni har det....jag känner medlidande och hoppas det ska bli bättre

2010-02-01 @ 20:46:15
Postat av: cecilia

Finaste, raraste, sötaste lilla Moa, du är en prinsessa som kämpar tappert. Gråter inombords för ni har alla i familjen med fått kämpa, men hoppas av hela mitt hjärta att er finaste tös blir så frisk hon kan. Sänder styrka, tankar och en kram till er, men mest till Moa såklart.

Cecilia

2010-02-01 @ 21:36:48
Postat av: Julia - Älska utmaningen!

Vilka tråkiga besked för er, fan att dom där små jävla trollen inte bara kan låta henne vara...

Massor med styrkekramar till er

2010-02-01 @ 23:47:56
URL: http://livetsomsjuk.blogg.se/
Postat av: Elin

Hej på er familjen!

Jag fick länken av en väninna och läste genom hela din blogg..

Det var tråkigt att höra där med besked de sista operationen.

det finns ingen ord för det utom att det känns ont och mina tårar rinner för dig inombord i mig att ni har gått igenom så mycket.



Moa, du är en ängel med vackra ögon och du är en riktigt kämpare och din familj(mamma, pappa och Oliver)

Jag vill gärna beställa två änglar av dig

Stora bamsekramar från mig i Gnesta

2010-02-01 @ 23:57:36
Postat av: Pia-Lena



Tack för dom fina änglarna som kom med posten idag o tack för jag fick tre utav dom jag ville ha till dom som hade beställt de tre. Sen så får jag o min dotter dra lott om dom andra två..Jag skall fortsätta o visa dom o hoppas återkomma med fler beställningar.. Moa du skall ha en stor bamsekram för det är du värd o din mamma ett stort fång med härliga tulpaner....

2010-02-02 @ 11:03:37
Postat av: A-K

Jäkla skitsjukdom! Det gör ont i mig att läsa ditt inlägg. Skitsjukdom!

Moa och ni är kämpar! Jag hoppas och håller tummarna för att ni grejar detta!

Massor av kärlek, värme och fina tankar!

2010-02-02 @ 11:27:35
URL: http://bliavmedcancer.blogspot.com
Postat av: Helena

Moa verkar vara en riktig fighter!

Önskar av hela mitt hjärta att hon blir frisk igen.

Kramar från Helena med familj

2010-02-02 @ 13:14:43
Postat av: sabina johnsson

hej på er familjen henriksson!

Jag tänker på er och hoppas allt blir bra. Idag har jag köpt en ängel, vad fina dom är.

sabina

2010-02-02 @ 19:18:10
Postat av: Malin

Man blir så ledsen och när man läser detta,er lilla Moa kunde fått ett bättre besked. Ni är sådana kämpar hela familjen, att ni orkar. Vi tänker på er och håller våra tummar stenhårt för att strålningen ska ta skiten, och att Moa blir frisk. Ta hand om er! Massor av styrkekramar till er alla fyra. NI ÄR BEUNDRANSVÄRDA!

2010-02-02 @ 20:35:56
Postat av: Åsa

Brukar läsa om Moa Er duktiga o söta tjej. Blir så ledsen när jag läser detta inlägg men hoppas på att denna söta lilla tjej ska bli frisk snart.

Många styrkekramar till Er.

2010-02-03 @ 10:52:58
Postat av: Camilla (Tobias mamma)

Hej!Gråter när jag läser detta. Tänker på er och lider med er. Kram från Camilla (Mamma till Tobias som kämpar med sin leukemi.)

2010-02-03 @ 11:31:19
Postat av: Malin

Jag skulle så gärna vilja köpa två änglar av er. Som jag förstod det så kunde man skriva här i kommentarsfältet?



Det borde inte få finnas något annat alternativ än att er fina Moa snart ska få bli frisk och helt slippa all detta lidande. Man önskar att man kunde påverka ..



KRAM

2010-02-03 @ 12:55:58
URL: http://bess.se
Postat av: cecilia

Gumman lilla, tänker på dej, ber för dej och det gör mig mycket illa att du är sjuk. Du fina moa, sötaste tappra lilla du....sänder all styrka som finns i världen,

kram en bloggläsare

Cecilia

2010-02-03 @ 14:40:55
Postat av: Julia Larsson

Hej Moa.

Tack för den jättefina ängeln du gjorde till mig. Jag har den i mitt halsband.

Jag går på samma ridskola som din kusin Fanny.

Jag hoppas att du snart blir frisk. Din mamma är så duktig på att skriva i din blogg. Du är en kämpe!

Kram!!

2010-02-06 @ 07:47:36
Postat av: Kerstin Tegård

Kära Moa

Jag "såg" dig i mammas mage den 8 juni 2002 när Camilla tog studenten. Jag har fäst mig så vid dig de när tre åren.

Många kramar

Kerstin, Ingrids kusin

2010-05-02 @ 17:55:15
URL: http://moahenriksson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0